Fandom

Harry Potter

1970-tallet

1 770sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

I 1970-årene steg Voldemort til makten for første gang, denne tida er i Trollmannsverdenen blitt husket som et tiår med blodbad og terror. Voldemorts følgesvenner, Dødseterne torturerte og drepte mange Gomper for å skremme. Ettersom Befalius forbannelsen var mye brukt i denne perioden, er det vanskelig å si hvilken side folk var på. Og mange av de som ble tatt for å være Dødsetere, påstod at de hadde vært under befaliusforbannelsen.

Bart Kroek sr. som var leder av Avdelingen for magisk jus, kjempet med en jernhånd i mot dødseterne, og endte opp med å sende flere uskyldige personer til Azkaban uten rettsak.

For å motarbeide Dødseterne, opprettet Albus Humlesnurr Føniksordenen. Alastor Bister, svartspaner og medlem av Føniksordenen fylte mange celler i Azkaban med dødsetere.

Da Voldemort falt fra makten i 1981 etter et mislykket forsøk på å drepe Harry Potter, virket det som at kampen mot dødseterne var slutt. Men det gikk bare 14 år før Voldemort igjen kom til makten.

På 1970-tallet var Jakob Potter, Sirius Svaart, Remus Lupus, Petter Pittelpytt, Lilly Eving og Severus Slur elever ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom.

År
Rediger

Det 20.Århundret : 1970-årene
1970 - 1971 - 1972 - 1973 - 1974 - 1975 - 1976 - 1977 - 1978 - 1979

Se ogsåRediger

Århundrer
 : Det 20.Århundre

1900-tallet - 1910-tallet - 1920-tallet - 1930-tallet - 1940-tallet

Tilfeldig wiki