Fandom

Harry Potter

Aftenprofeten

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

DailyProphetHeader.png

Logoen til Aftenprofeten (engelsk).

Aftenprofeten
er navnet på den største trollmannsavisen i London.

Gjennom årene har avisen vært nært knyttet til Magidepartementet, noe som ofte sees i artiklene.

Aftenprofeten har eksistert siden 1883. Den nåværende redaktøren er Barabas Kjenning. Abonnementene får tilsendt Aftenposten via ugle på morgenen. En avis koster fem fjonger.

HistorieRediger

1995-1996Rediger

I 1995 når Harry Potter sammen med de andre er på galtvortekspressen, så legger han merke til at mange stirrer rart. Da kommer han på at Aftenprofeten hadde i hele sommer fortalt leserne hvilken skrytepave og løgnhals ham var.

Da Harry Potter og Albus Humlesnurr ble anklaget for å ha snakket om Voldemort var gjenoppstått, stemplet avisen ham og Humlesnurr som løgnere fordi det var det Magidepartementet mente om dem. For å få med seg departementets nye saker begynte Hermine Grang å abonnere på den. Andre som f.eks. Augusta Langballe sluttet i denne perioden å abonnere på avisen ettersom hun viste sin tillit til Albus.

1996-1997Rediger

"Rektor, jeg leste i Aftenprofeten at Bloeuf hadde fått sparken - "
Harry Potter til Albus Humlesnurr[src]

I sommerferien 1996 når Harry var i Hekkveien 4 på rommet, hadde han en haug av aviser fra Aftenprofeten som lå på skrivebordet. Det blir nevnt det er denne avisen litt senere når han møter Albus fordi han er invitert til å tilbringe resten av sommerferien i hiet.

  1. HARRY POTTER: Den Utvalgte?
  2. GRIMST AVSLØRER BLOEUF
  3. DEPARTEMENTET GARANTERER ELEVSIKKERHET

Kjente reportereRediger

Referanser og fotnoterRediger

  1. Harry Potter og Halvblodsprinsen, kapittel tre

Tilfeldig wiki