Fandom

Harry Potter

Ansatte ved Galtvort

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentar1 Share

Galtvort har svært mange ansatte, her vil dere få lese om alle ansatte pluss de som har vært lærere i forsvar mot svartekunster.

Albus HumlesnurrRediger

Albus Humlesnurr.jpg

Albus

For artikkel se; Albus Humlesnurr

Argus NaskRediger

250px-Filch-Norris.jpg

(For utdypende artikkel, se Argus Nask)

Armando DuppelRediger

Armando er en tidligere rektor ved Galtvort, det var han som var rektor før Albus Humlesnurr. Han var blant annet
Dippet Portrait.jpg

Armando Duppel

rektor på den tiden da Fyrst voldemort var elev der. Det er uvist hvor lenge han hadde stillingen, men i 1955 sluttet han. På rektors kontor på Galtvort henger det et portrett av ham.

Carita BorreRediger

Lærer i gompologi, mente at gomper bare var positivt, og at disse burde inkluderes i det magiske samfunn. Ble drept av Voldemort i slutten av juli 1997.

(Se utdypende artikkel: Carita Borre )

Filius Pirrevimp Rediger

Se : omhandlende artikkel Filius Pirrevimp

Finius Persilius SvaartRediger

Da Finius var ung var han medlem av Smygard huset. Han var også rektor ved Galtvort, skal visstnok ha vært en av skolen mest forhatte rektorer.. Dessuten var han tipp oldefaren til Sirius Svaart og på et av rommene i Grimoldsplass 12 henger det et portrett av ham. Også på Galtvort har han ett portrett slik at han kan fungere som en budbringer mellom skolen og hovedkvarteret til Føniksordenen. Dette oppdraget er mer eller mindre motvillig, spesielt siden han misliker Sirius sterkt.

I Harry Potter og Dødstalismanene fjernet Hermine Grang portrettet hans fra Grimoldsplass slik at han ikke skulle spionere. Portrettet bærer de med seg og til stadighet lurer Finius på hvem som har tatt han fra huset til forfedrene.

(Se utdypende artikkel: Finius Persilius Svaart)

FlorensRediger

Se utdypende artikkel: Florens

GygridRediger

For informasjon om Gygrid, se: Rubeus Gygrid

Horatsion E.F SnilIllustrasjon av SnilehornRediger

(For utdypende artikkel se:Horation E.F Snilehorn

Madam HoppRediger

Hopp er lærer i flyging. Den al

I perioden hvor Harry, Ronny og Hermine forsøkte å finne ut noe om Nicolas Flamel var ikke saken enkel, fordi trekløveret ble overvåket av både henne og Nask. I Harry Potter og Mysteriekammeret finner hun ikke noen grunn til å nekte dem adgang til begrenset adgang, dette fordi de har fått en undertegnet lapp av Gyldeprinz Gulmedal

Knipe er dessuten svært opptatt av at elevene ikke skal klusse i, ødelegge, spytte i eller på noen andre måter griser til bøkene. Ofte kaster hun forheksinger på bøkene slik at det skal bli unngått mest mulig. I en av tileggsbøkene: "Rumpeldunk igjennom tidene" står dette: "Hvis du på noen måter ødelegger boka vil konsekvensene bli så voldsomme som jeg på noen måter makter å gjøre dem." I epilogen foran i boka står det også at Humlesnurr hadde vanskeligheter med å få tatt i fra henne boka og måtte bruke makt for å få det til.

Hermine og Harry har diskutert hvorvidt Fru. Knipe og Nask er kjærester, men det er ikke nevnt i bøkene.

Minerva McSnurpRediger

For artikkel se; Minerva McSnurp

Pomona StiklingRediger

For Pomona Stikling se omhandlende artikkel: Pomona Stikling.

Professor GnureplankRediger

Wilhelma Gnureplank er vikarlærer i Stell av magiske vesener de gangene Rubeus Gygrid av ulike grunner ikke kan ta faget. Den aller første opptredenen hennes er i Harry Potter og Ildbegeret, senere opptrer hun i Harry Potter og Føniksordenen fordi Gygrid har fått et oppdrag fra Albus Humlesnurr. Gnureplank blir beskrevet som en mye bedre likt lærer enn Gygrid, en av grunnene til det er at hun ikke har alle disse farlige dyrene med i timene sine. I stedet viser hun elevene enhjørninger og andre ufarlige dyr.

Det er ikke så mye man vet om Gnureplank, men det er å anta at hun er en flink lærer i og med at hun bestod Venke Dolorosa Ufferts inspeksjon med glans. Gnureplank er også veldig for den måten Albus Humlesnurr styrte skolen på. I Harry Potter og Føniksordenen stolte Harry så mye på henne at han lot henne helbrede Harrys ugle; Hedvig som var skadet.

Professor KisteRediger

Professor Kiste er lærer i Magihistorie. Han er den eneste av lærerne som er et spøkelse, det sies at han en dag sovnet inn ved peisen på lærerværelset og etterlot kroppen sin der. Det er mange som spekulerer i om hvorvidt han vet at han er død. Når han skal ha en time kommer han som oftest igjennom tavlen. Timene hans skal visst nok være av en meget laber kvalitet, og det er mange som sovner i timene hans. Det er faktisk så ille at selv Hermine Grang har vanskeligheter med å følge med i timene. Å Hermine er jo interessert i skole liksom..

Professor SchkummelRediger

Professor Schkummel er lærer i Astronomi. All den tid vi sjelden hører om Astronomi timene til Harry & co er det derfor sjelden hun opptrer i bøkene. Den aller første opptredenen til Schkummel er i Harry Potter og Mysteriekammeret, hvor hun hjelper med å flytte en forsteinet Jokum Finnimann til sykestua. Senere opptrer hun i Harry Potter og Ildbegeret hvor hun danser en nervøs twostep dans med den hun tror er Alastor Bister. Den siste gangen man hører om hennes opptreden er i Harry Potter og Føniksordenen hvor hun er vakt under U.G.L.E.

Professor VektorRediger

Professor Vektor er lærer i Aritmatikk. Faget som er Hermine Grangs favoritt fag. Vektor opptrer sjeldent i bøkene, av den enkle grunn at Harry Potter ikke tok Aritmatikk. Man vet likevel at hun liker å gi elevene sine store mengder komplisert arbeid.

Pussi PomfritRediger

Ppomfrey.jpg

Madam Pomfrit er heler på Galtvorts sykestue. Hun blir beskrevet som en streng, men en ekstremt dyktig sykepleier som tar yrket sitt seriøst. Den første gangen hun opptrer er i Harry potter og de vises stein hvor hun må hjelpe Ronny med et bitt som stammer fra Rubeus Gygrids babydrage Norbert. I og med at Ronny ikke vil at Gygrid skal få sparken finner han på at han er blitt bitt av en stor hund. Etter at Harry sloss mot Professor Krengle lå han i 3 dager på sykestua i koma.

I Harry Potter og Mysteriekammeret opptrer hun flere ganger ved å passe på de som ble forsteinet. Også i denne boken hjelper hun Harry, denne gangen med å få bein til å gro i den ene armen hans. Beinet skulle nemlig gro ut igjen i løpet av natten, noe som var svært smertefullt. Også Hermine Grang havner på sykestua, den første gang fordi hun skulle forvandle seg til Milly Bylling men fikk i stedet hale og ører. Den andre gangen Hermine havnet på sykestuen var etter at hun ble forsteinet.

Etter at Venke Dolorosa Uffert lammet Minerva McSnurp i Harry Potter og Føniksordenen sa Pomfrit at hun hadde sagt opp hadde det ikke vært for at hun var redd for hva som kom til å skje med studentene dersom hun forsvant fra vervet sitt.

I Harry Potter og Halvblodsprinsen opptrer hun igjen, denne gangen for å hjelpe en forgiftet Ronny og Harry som har fått en klabb i hodet. Senere tar hun Albus Humlesnurrs død svært tungt og gråter også da hun får høre hvordan Severus Slur drepte Humlesnurr med Avada Kadavra formelen.

Rakel RummelfioldRediger

(se utdypende artikkel om her: Rakel Rummelfiold

Severus SlurRediger

(For utdypende artikkel se: Severus Slur.

Lærere i Forsvar mot svartekunsterRediger

Det har med tiden vært svært mange lærere i Forsvar mot svartekunster, her følger en liste over lærerne:

Professor KrengleRediger

Quirrell-ps.jpg

Krengle var tidligere professor i Gompologi, men brukte et år til Sabatt i Albania. Da Krengle høsten 1991 returnerte til Galtvort, ble han professor i Forsvar mot svartekunstert. Krengles fornavn har ikke blitt nevnt i bøkene, men i det offisielle spillet har hans navn blitt "Quirinus". Krengle var imidlertid ikke så godt likt av elevene, og mange benyttet anledningen til å plage ham pågrunn av stammingen hans og turbanen. For fullstendig artikkel se; Quirinus Krengle

Gyldeprinz GulmedalRediger

Lockhart.jpg

Etter at Krengle var død, trengte Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom en ny professor i Forsvar mot svartekunster. Valget falt på Gyldeprinz Gulmedal, en mann som visstnok skulle ha peiling på forsvaring mot svartekunster. Da Gulmedal var professor i Forsvar mot svartekunster, var samtlige bøker i faget, bøker som var skrevet av ham. Minst en gang gav han elevene en uformell prøve for å få dem til å vise hvem som kunne mest om ham. Men heller ikke Gulmedal holdt ut lengre enn ett år.

For artikkel se; Gyldeprinz Gulmedal

Remus LupusRediger

Remus-lupin.jpg
I 1993 ble Remus Lupus den nye læreren i Forsvar mot svartekunster. Fordi Lupus var varulv, var det vanskelig for ham å skaffe seg jobb, men Albus Humlesnurr ville gi ham en sjanse. Lupus viste seg for å være en meget dyktig professor, og var godt likt blant flere av elevene. Han lærte elevene flere nyttige ting om forsvar mot snaredrauger, Lyktemenn og andre magiske skapninger. Det var Lupus som lærte Harry om hvordan han skulle mane frem en skytsverge, noe som kom Harry til nytte flere ganger senere i livet. Beklageligvis holdt ikke Lupus heller ut lengre enn ett år i stillingen, årsaken var hans status som varulv, en status som ble avslørt av Severus Slur foran en rekke studenter. Når Lupus fikk greie på denne avsløringen, sa han opp stillingen sin og forlot Galtvort.

(For utdypende artikkel, se: Remus Lupus

Bart Kroek jr.Rediger

3.jpg

Bart Kroeek jr. forkledd som Alastor Bister

I 1994 sendte Albus Humlesnurr en hendvendelse til Alastor Bister om han kunne bli den nye professoren i Forsvar mot svartekunster. Kort tid etter at Humlesnurr hadde hendvendt seg til Bister, ble Bister kidnappet i sitt eget hjem av Bartemius Kroek jr. og Petter Pittelpytt. I skoleåret 1994 - 1995 brukte Kroek jr. polyksir for å ta utseendet til Bister samtidig som at han sørget for at den ekte Bister var i nærheten slik at han ved hjelp av Befalius forbannelsen kunne lære mer om Bisters personlighet. I sin periode som lærer lærte den falske Bister elevene om De tre utilgivelige forbannelsene.

Venke Dolorosa UffertRediger

I 1995 var det ingen som hadde interesse for arbeidet som professor i Forsvar mot svartekunster, årsaken var at de
Normal umbridge~2.jpg

Venke Dolorosa Uffert

forrige lærerne ikke hadde klart å holde ut mer enn i et år. Fordi Albus Humlesnurr ikke fant noen interesserte til stillingen, ble det opp til Magidepartementet å finne en "passende" kandidat. Etterhvert ble Venke Dolorosa Uffert tilbudt stillingen som professor i Forsvar mot svartekunster. Med Uffert som professor, var det ikke lov til å bruke tryllestavene, timene gikk med til teori og elevene fikk i oppgave å lese et helt kapittel hver eneste time. Etterhvert fikk Uffert stadig mer makt ved Galtvort, og ble etterhvert utnevnt til Storinkvistor ved Galvort av Magiminister. Uffert kom med en rekke utdanningsdirektiver, som blant annet inkluderte at grupper på mer enn tre var forbudt.

For omhandlende artikkel se: Venke Dolorosa Uffert.

Føniksordenen
Grunnlegger
Albus Humlesnurr
Medlemmer av den opprinnelige Føniksordenen
Abriam Humlesnurr · Alastor Bister · Alinda Langballe · Arabella Figg · Benjamin Fylling · Dedalus Dølg · Dorte Merkelin · Edgar Beining · Elifas Dogger · Emmelin Vals · Fabian Prunk · Frank Langballe · Gideon Prunk · Hestia Hansen (muligens) · Jakob Potter · Kasper Dilligant · Lilly Potter · Marlene McMester · Minerva McSnurp · Mundungus Styrfeder · Petter Pittelpytt (hoppet av) · Remus Lupus · Rubeus Gygrid · Severus Slur · Sirius Svaart · Styrian Pommer
Den senere Føniksordenen
Abriam Humlesnurr · Alastor Bister · Arabella Figg · Arthur Wiltersen · Blunka · Dedalus Dølg · Elifas Dogger · Emmelin Vals · Fleur Delacour · Frank Wiltersen · Fred Wiltersen · Harry Potter · Hermine Grang · Hestia Hansen · Kalle Wiltersen· Minerva McSnurp · Molly Wiltersen · Mundungus Styrfeder · Nestor Bindebolt · Nymfadora Dult · Remus Lupus · Ronald Wiltersen · Rubeus Gygrid · Severus Slur · Styrian Pommer
Allierte til Føniksordenen
Andromeda Dult · Augusta Langballe · Blunka · Familien Westenberg · Filius Pirrevimp · Gnurrg · Gunilla Wiltersen · Horatsion E.F Snilehorn · Karkus · Kona til Karkus · Krynkel · Laffen Styx · Noldus · Oliver Qvist ·Olympe Maxime · Perry Wiltersen · Pomona Stikling · Theodor Dult ·
Andre tilknytninger
Ansatte ved Galtvort · Den hodeløse jakten · Dystralene ved Galtvort · Flere studenter ved Galtvort · Hippogrifflokken ved Galtvort · Humlesnurrlegionen · Husnissene ved Galtvort · Kentaur kolonien i Den forbudte skogen · Magidepartementet · Spøkelsene ved Galtvort

Tilfeldig wiki