Fandom

Harry Potter

Argus Nask

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentar1 Share

Mainfulcd.jpg
Argus Nask
Biografi
Født

Før 1956

Blodstatus

Futt

Titler

Vaktmester

Fysisk beskrivelse
Art

Menneske

Kjønn

Mann

Hårfarge

Grått

Hudfarge

Blek

Tilknytning
Arbeid

Vaktmester ved Galtvort (ca. 1973–?)

Lojalitet
.
"Jeg tenker dere tenker dere to ganger om før dere finner på noe tull neste gang, hæ? Joda... hardt arbeid og litt smerte, det er verdens beste lærer, mener nå jeg... Bare så synd at de gamle straffemetodene har fått dø ut... henge etter håndleddene i et par dager, jo da, jeg har lenkene på kontoret mitt fremdeles, pent olja, om det skulle bli bruk for dem... Ja, så går vi, da, og ikke finn på å stikke av, da går det mye verre."
—Argus Nask eskorterer Harry Potter, Hermine Grang, Nilus Langballe og Draco Malfang til deres arrest i Den forbudte skogen[src]

Argus Nask er vaktmesteren på Galtvort, han har det ofte med å knipe elever når de minst venter det. Han er kanskje den av de ansatte ved skolen som kjenner de fleste av skolens hemmeligheter. Argus har en katt ved navn Fru Hansen som enten patrulerer i sammen med ham eller på egenhånd. Selv om ikke Argus er i sammen med katten sin på et tidspunkt hvor Fru Hansen overvåker noen, kan en være sikker på at han kommer kort tid etter. Da fru Hansen ble forsteinet av basilisken til Salazar Smygard i 1992 ble Argus svært nedfor, men katten ble tatt tilbake til normal stand senere. Da Venke Dolorosa Uffert ble Storinkvisitor i 1995 hjalp Argus henne gledelig, han mente at en slik person hadde Galtvort hatt behov for lenge. Året etter var han den som passet på at Mørke objekter ikke skulle komme inn på Galtvort. I 1998 hjalp han studentene med å komme seg trygt bort fra Galtvort under Slaget om Galtvort. Etter Den andre trollmannskrigen fortsatte han i jobben sin som vaktmester.

BiografiRediger

Tidligere livRediger

Lite er kjent om Nasks tidligere liv. Han var født av magiske foreldre en gang før 1956 et sted i de britiske øyene. Selv om foreldrene var magiske, var Nask en futt, som betydde at han ikke kunne utføre magi.

Karriere ved GaltvortRediger

Rundt 1973, overtok han stillingen som vaktmester ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom da Apoleon Pling gikk av. Argus kjempet en bitter kamp mot elevene og skolens poltergeist Gnav. Sistnevnte prøvde han ved flere anledninger å få sparket ut fra skolen. Som vaktmester ved Galtvort er en av hans oppgaver å patruljere i korridorene ved nattestid sammen med andre ansatte, og finner han en elev som vandrer ute etter sengetid, får de arrest og kanskje noen tapte huspoeng i tillegg.

Skoleåret 1991-1992Rediger

Gnav: "ELEVER PÅ VIDVANKE! ELEVER PÅ VIDVANKE I FORMULARGANGEN!"
Argus Nask: "Hvilken vei gikk de, Gnav? Fort, si det!"
Gnav: "Si 'Vær så snill'."
Argus Nask: "Ikke tull med meg, Gnav. Hvor gikk de?"
Gnav: "Sier ingenting, jeg, om du ikke sier 'Vær så snill'."
Argus Nask: "Ja vel – så vær så snill, da."
Gnav: "INGENTING! Ha Haaa! Jeg sa jo ingenting hvis ikke du sa vær så snill! Ha ha! Haaa!"
— Argus Nask prøver å fange Harry, Ronny, Hermine og Nilus Langballe, men blir distrahert av Gnav.[src]

Da Argus i 1991 møtte Harry Potter for første gang misslikte han ham med engang. Han tok Harry flere ganger i å bryte reglene. Det kan hende at Argus visste om at De vises stein var plassert på Galtvort og at Nussi beskyttet den, ettersom han hjalp Severus Slur med å hele beinet etter at Severus var blitt bitt av Nussi.

Da Harry Potter og Hermine Grang engang vandret i korridoren etter sengetid, oppdaget Professor McSnurp dem slik hun også hadde oppdaget Nilus Langballe, professor McSnurp tok de tre med seg til Nask som sendte dem til Rubeus Gygrid, som gikk med dem inn i Den forbudte skogen. Nask prøvde å skremme dem ved å si at det fantes skremmende skapninger der inne, men han klarte det ikke, ettersom at Gygrid var vennlig og forsikret dem om at ingen av dem ville bli skadd så lenge de gikk med ham.

Litt lengre ut i året, møtte Harry Argus flere ganger, da Harry lette etter Nicolas Flamel, og også da Harry gikk til Speilet Mørd, men ettersom Harry var under Usynlighetskappen, kunne ikke Argus se ham.

På slutten av året ble De vises stein ødelagt.

Skoleåret 1992-1993Rediger

Argus Nask: "Skitt! Dritt og møkk! Men nå har jeg fått nok! Bli med meg, Potter!"

Argus Nask: "Navn...Harry Potter...Forbrytelse..."

Harry Potter: "Det var bare litt søle!"

Argus Nask: "Det var bare litt søle for deg, men for meg er det en times skrubbing ekstra! Forbrytelse... tilskitning av borgen... Anbefalt straff..."

-Argus Nask og Harry Potter, etter at Harry kom med søle under beina etter rumpeldunk trening.

Da Harry Potter og Ronny Wiltersen i 1992 ankom Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom i Den flygende Ford Angliaen til Arthur Wiltersen, gav Minerva McSnurp guttene ulik straff. Ronny måtte hjelpe Argus med å rengjøre flere metall ting i Troférommet. Siden Argus var kjent for å ikke være på god tone med Galtvort studentene, var ikke Ronny så glad for å bruke en hel kveld til å hjelpe Nask.

Da Harry litt senere på høsten kom fra Rumpeldunk trening, tok Fru Hansen ham i å lage sølespor i deler av inngangshallen, denne oppførselen førte til at Harry ble tatt med til Nasks kontor. Heldigvis fikk ikke Argus gitt Harry noen straff, fordi Nesten Hodeløse Nikk fikk Poltergeist Gnav til å slippe en skap rett over kontoret til Nask. Mens Nask var borte oppdaget Harry at det lå en konvolutt fra Straxhex på skrivebordet som han åpnet, da Nask kom tilbake ble han svært urolig, fordi han var sikker på at Harry hadde lest brevet hans. Han kastet Harry ut fra kontoret for å ha lest et privat brev, og sa at Harry ikke måtte fortelle noen om brevet.

Litt senere på høsten ble Argus' katt Fru Hansen forsteinet av basilisken fra Mysteriekammeret, men Argus mente at det var Harry Potter som hadde forsteinet katta hans. Severus Slur holdt med Argus, ikke fordi han mente det samme, men bare for å ha en grunn til å straffe Harry. Etterhvert overbeviste imidlertid Humlesnurr Argus om at Harry ikke kunne ha gjort det ettersom Harry ikke visste hvordan han skulle få til mørk magi. Etter dette startet han å patruljere i korridoren hvor katten hans ble forsteinet, i håp om å få tatt syndebukken. Han ble meget irritert da han oppdaget en oversvømmelse i korridoren, og gikk med en gang til Humlesnurr ettersom at han var sikker på at det var Gnav som hadde gjort det (i virkeligheten var det Stønne Stina som hadde fått et raserianfall). I denne perioden ble han mer amper enn før, og kjeftet på folk bare de smilte. Senere i det samme skoleåret ble også Nesten hodeløse Nikk og fire Galtvortsstudenter også angrepet.

Mot slutten av året fikk Argus greie på at det var Basilisken til Salazar Smygard som hadde forsteinet Fru Hansen på ordre fra minne til Tom Dredolo Venster. Katten ble kurert av Professor Stikling som hadde laget modnet alruner til bruk i alruneeliksir.

Skoleåret 1993-1994Rediger

Sommeren i 1993 rømte Sirius Svaart fra Azkaban, da skolen startet opp igjen etter ferien ble den bevoktet av Desperanter. Humlesnurr og Nask låste alle dørene til borgen, det kan hende at Nask hadde noe å gjøre da Sirius Svaart allikevel kom seg inn i borgen, dette førte til at Sirius ikke ble oppdaget av ansatte ved skolen.

Litt senere det året mottok Harry Potter ukruttkartet fra Fred og Frank Wiltersen, dette gjorde at Harry kunne komme seg rundt i borgen uten at Nask kunne oppdage ham.

Skoleåret 1994-1995Rediger

Skoleåret 1995-1996Rediger

"I årevis har jeg sagt til Humlesnurr at'n er for slepphendt med dere. Neiggu om dere ekle små krypa hadde tørt å sleppe stinkpiller om dere visste at jeg kunne dengt ryggen rau på dere, hæh? Men når utdanningsdirektiv nummer tjueni blir underskrivd, Potter, da får jeg lov til å gjøre alt det der... og dessforuten, så har `a bedt statsråden skrive under på at vi får kasta ut Gnav... hå, jeg tenker ting skal bli bra annerledes nå som hu har fått styringa..."
—Argus Nask til Harry Potter i 1996[src]

Da Venke Dolorosa Uffert ble StorinkvisitorGaltvort i 1995 fikk han lov til å bringe tilbake de gamle straffemetodene ved Galtvort, som blant annet innebar å piske elevene. Nask ble også medlem av Inkvisitorialtroppen og hjalp med å få tak i HL. Ut i fra Nask's synspunkt var Uffert det beste som noen gang har hendt Galtvort, dette synspunktet delte han ikke med noen av de andre lærerne.

Nask vaktmester.gif

Skoleåret 1996-1997Rediger

I dette året skal Nask skal ha innført et forbudt mot alle morosaker fra firmaet Wiltersens wærste.

Skoleåret 1997-1998Rediger

Senere livRediger

UtseendeRediger

Personlighet og trekkRediger

ForholdRediger

OpptredenerRediger

Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom
Galtvort hus:
Gryffindorcrest.jpg Hufflepuffcrest.jpg Ravenclawcrest.jpg Slytheirncrest.jpg
Grunnleggere
Gudrik Griffing · Helga Håsblås · Rasla Ravnklo · Salazar Smygard
Rektorer/rektorinner
Fylida Spore · Eoessa Sakndenberg · Vindictus Veridian · Finius Persilius Svaart · Quintin Trimble · Ambrose Swott · Basse Baldermann · Dilly Diddeli · Limebert · Vulpus · Dalrian Funkel · Kronian · Walter Aragon · Armando Duppel · Albus Humlesnurr · Venke Dolorosa Uffert · Severus Slur · Minerva McSnurp
Viserektorer
Minerva McSnurp · Alekto Misfall · Argel Misfall
Husstyrere
Minerva McSnurp · Filius Pirrevimp · Severus Slur · Horatsion E.F Snilehorn · Pomona Stikling
Professorer
Albus Humlesnurr ·Alekto Misfall · Argel Misfall · Aurora Schkummel · Bart Kroek jr. · Carita Borre · Filius Pirrevimp · Florens · Galatea Muntimunn · Gyldeprinz Gulmedal · Horatsion E.F Snilehorn · Madam Hopp · Minerva McSnurp · Nilus Langballe · Pomona Stikling · Professor Kiste · Quirinus Krengle · Rakel Rummelfiold · Remus Lupus · Rubeus Gygrid · Severus Slur · Silvanus Kedelbrenn · Septima Vektor · Venke Dolorosa Uffert · Uidentifisert heks
Øvrige ansatte
Argus Nask · Apoleon Pling · Blunka · Irma Knipe · Krynkel · Lucinda Thomsonicle-Pocus · Noldus · Pussi Pomfrit · Wilhelma Gnureplank

Tilfeldig wiki