FANDOM

  1. OMDIRIGERING Mal:Mal:Tryllestav
  2. OMDIRIGERING Mal:Wandbox test
Slytherin's Basilisk
Basilisk
Basilisken er en gigantisk slange skapt av mørke trollmenn. Den første som fant ut hvordan man lagde en basilisk, var Herpo den grimme. Dette gjorde han ved å klekke et kyllingegg under en padde. Dersom trollmennene skjønte at denne skapningen var farlig, ble det forbudt med basiliskavling rundt middelalderen. Basilisken hadde ikke bare farlige tenner; den hadde også dødelige øyne. Så man i de gule øynene dens, ble det det siste de så. Slangen er klassifisert som XXXXX, klassen for store livsfarlige skapninger. Bare en trollmann med ormtunge kan kontrollere en basilisk. Eneste tilfelle med en basilisk i bøkene, er Salazar Smygards basilisk. Den ble brukt til å prøve å utrydde gompefødte.

MysteriekammeretRediger

I 1992 hører vi at et mystisk kammer er åpnet for andre gang på Galtvort. Ingen vet hvem som har gjort det, men de mistenker en smygarding. Meningen er at alle gompefødte (eller grumser) skal bli utryddet fra Galtvort. Ingangen til Mysteriekammeret er på jentedoen i andre etasje, med vasken. Da Harry kommer ned, møter han Tom Venster som bruker ormtunge for å kalle fram Salazar Smygards basilisk. Harry dreper til slutt basilisken med Gudrik Griffings sverd, men med litt hjelp av føniksen Vulcan.

OpptredenerRediger