Fandom

Harry Potter

Bertram Butts Allsmakbønner

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentar1 Share

250px-Bertie Beans.jpg
"De der skal du være forsiktig med. Når de sier allsmak, så mener de alle smaker - det er klart, du får alle de vanlige, sjokolade og peppermynte og marmelade og sånn, men du kan godt få spinat og lever og lungemos. Frank sier at'n fikk en med snørrsmak en gang."
Ronny Wiltersen forteller Harry Potter om Bertram Butts Allsmakbønner i 1991[src]

Bertram Butts Allsmakbønner er et av de mest populære godteriene som finnes i Trollmannsverdenen.

Bønnene kan minne om Gompers gelèbønner, men er unike for hver har sin egen karakteristiske smak. Det er umulig å si hva slags smak en spesiell bønne har uten å først smake, men du kan alltid kan prøve å gjette utifra fargen.

BeskrivelseRediger

Allsmaksbønnene er svært populær ved Galtvort. De kan bli kjøpt i lunsjvognen på Galtvortekspressen og i Honningslurp. Det er vanlig at personer som havner på Sykestua får tilsendt allsmaksbønner. Allsmaksbønnene kommer i poser eller småstripede bokser.

På Galtvort hender det at Allsmaksbønnene blir brukt som en valuta til å kjøpe diverse andre ting, morotriks som egentlig ikke er helt lovlig på skolen. I spillene om Harry Potter, er det i noen av versjonene mulig å kjøpe bonuser med allsmaksbønner.

Allsmaksbønner(harry potter).jpg

Allsmaksbønner som selges i gompeverden.

HistorieRediger

Tidligere historieRediger

Bertram Butt fant opp allsmaksbønnene i midten av 1900-tallet ved en feiltakelse. Han prøvde å lage godteribønner som minnet om mat, men ved et uhell fikk han en til å smake som en skitten sokk. Etter det mislykkete forsøket, fant han ut at han kunne lage et motto til bønnene: "fare i hver munnfull!".

Det finnes ordinære bønnesmaker som sjokolade, peppermynte og marmelade, men det finnes mindre delikate ingredienser som spinat, lever og innmat. I tillegg til disse bønnene som inneholder smak av ekte mat, er det også bønner med smak av gress, gårdskitt, oppkast, ørevoks, papir og snørr.

1991 - 1992Rediger

Den 1.September i 1991 ble Harry Potter overveldet da han så all godteriet som ble solgt fra vognen på Galtvortekspressen, der var det godteri for enhver smak. Harry ble særlig interessert i "Bertram Butts Allsmakbønner" og kjøpte en pose med det.

Mens Harry lå på Sykestua i 1992 tilbød han en allsmaksbønne til Albus Humlesnurr. Humlesnurr fortalte Harry at han for en tid tilbake hadde fått en allsmaksbønne med smak av oppkast, og at han siden da ikke hadde spist allsmaksbønner. Imidlertid gav Humlesnurr bønnene en sjanse, og tok opp en gyldenbrun bønne som han mente var tofifee smak, men ble slått ut da det var ørevoks.

1993 - 1994Rediger

Under Verdensmesterskapet i rumpeldunk i 1994 hang det en reklameplakat for allsmaksbønner. Senere samme år fikk Harry en presang med sine favorittgodterier, deriblant Bertram Butts Allsmakbønner av Rubeus Gygrid.

1995 - 1996Rediger

Da Harry verket i arret sitt i 1995 rådet Sirius Svaart ham til å oppsøke Humlesnurr, men fordi Harry ikke visste passordet, prøvde han ut flere tenkelige passord, deriblant Bertram Butts Allsmakbønner.

Kjente smakerRediger

Bacon Fersken Ketchup Ost Sitron Toast
Bakt bønne Fisk Kjøttpølse Pepper Sitrondråper Toffee
Banan Grapefrukt Kokos Peppermynte Sjokolade Toffee- pudding
Bedervet egg Gress Lever Pepperrot Sjy Tomat
Bjørnebær Grønt eple Løk Pizza Skitne sokker Tranebær
Blåbær Honning Mandel Pære Skitt Trollsnørr
Brokkoli Innmat Marmelade Ristet marshmallow Smørstekt popcorn Tutti-frutti
Cherry Jordbær Marshmallow Roast beef Sort pepper Tyggegummi
Chili Kaffe Jordmark Rosa grapefrukt Spagetti Vannmelon
Drue Kanel Moste poteter Sardin Spinat Ørevoks
Eple Karri Oppkast Sennep Såpe

TriviaRediger

Referanser og fotnoterRediger

  1. Gameboy color: Harry Potter og De vises stein (video spill)
  2. Pottermore, year 2011 - 2014

Tilfeldig wiki