Fandom

Harry Potter

Blodstatus

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer2 Share

Blod status handler egentlig om hver enkelt trollmanns families nivå i Magisamfunnet. De oppstår ofte fordommer mot de som har et stort antall Gomper i familien. Magisamfunnet anser seg selv som avskilt fra Gompesamfunnet, man må også få med her at de Magiske ofte er mer overlegne enn gomper. I følge Sirius Svaart finnes det i dag ikke en eneste magisk familie omtrent som ikke har Gomper i familietreet sitt, enda noen krever å ikke ha det.

Gompefødte Rediger

Medium Hermione Holding Wand-sr614rqj.jpg

Gompefødte Hermine Grang

Justin.jpg

Gompefødte Julius Finkenfjær

De som har magiske ferdigheter, men er født av Gomper blir betraktet som Gompefødte. I den magiske delen av Storbritannia har Gompefødte lov til å starte på Magi skolen: Galtvort, mens på andre skoler som f.eks. Durmstrang institutt for magiske studier godtar man bare studenter med magisk arv. Fordi Salazar Smygard kun ønsket de som hadde renest blod, såkalte Fullblods falt han ut med de andre grunnleggerne.

De som ser ned på Gomper og familien deres, refererer ofte til slike magiske som: "Grumser", ordet er et meget stygt skjellsord som påpeker at personen har skittent og mindreverdig blod. De som ser ned på Gompefødte mener dessuten at de ikke har rett til å lære magi, og at de burde bli utestengt fra Magisamfunnet, selv om det faktisk kan hende at Gompefødte er like talentfulle som en med en høyere blodstatus, Hermine Grang og Lilly Potter for eksempel.

Etter at Magidepartementet falt under kontroll av Fyrst Voldemort 1.August 1997 startet det en stor jakt på Gomper under ledelse av Venke Dolorosa Uffert. Gompefødte ble nødt til å bli oppført i Registeret for gompefødte, som beskyldte de Gompefødte for å ha stjålet tryllestavene til magiske og sendte dem til Trollmannsfengselet Azkaban. Så fort Voldemort ble drept, og departementet ble sitt vanlige igjen, sluttet disse handlingene.

Halvblods Rediger

"De fleste trollmenn i dag er halvblods, hadde vi ikke giftet oss med gomper ville vi ha dødd ut"

- Ronny Wiltersen, HP2

Magiske som har familien splittet mellom Gomper og trollmenn er Halvblods. Etter som at det magiske genet er dominant vil barn med en magisk forelder vanligvis bli magisk, det betyr altså at dersom et barn født av en magisk og en Gomp ikke har magiske ferdigheter, vil ikke personen bli betraktet som en Gomp, men som en Futt.

Slik kan man antyde at en person er Halvblods:

Utrykket kan allikevel være krenkende avhengig av hvordan det blir brukt. Moren til Sirius: Walburga Svaart var svært opptatt av sin fullblods overlegenhet, og hadde som vane å skrike ut fornærmelser som: "Skitne halvblods" til en hver som passerte portrettet hennes i Grimoldsplass 12. En annen som hadde det med å fornærme noen med en lavere blod status enn henne selv, var: Bellatrix DeMons som fornærmet både Harry Potter og Severus Slur.

Det finnes også enkelte halvblods som har fordommer mot Gomper, tiltross for at de selv har gompeblod i årene, ofte er det faktisk slik at noen skjuler hvilken blod status de har. Et eksempel på det var Fyrst Voldemort som hadde en fullblods mor, og en gompefar, han hatet både Gomper og Gompefødte, og holdt sin status som Smygards arving høyt.

FullblodsRediger

"Alle fullblods familier er inngiftet i hverandre,

hvis du bare lar dine sønner og døtre gifte seg med fullblods, har du ikke så mye valg;

det er ikke så mange av oss igjen."

Sirius Svaart snakker med Harry Potter ved familietreet til Familien Svaart, HP5

Familier som er Fullblods er familier som har familietrær som er fri for Gompe medlemmer, eller i hvertfall nesten, enkelte har faktisk fjernet Gomper fra familietrærne sine bare for å overbevise seg selv. For at man skal bli regnet som Fullblods må alle besteforeldrene også være det. Tiltross for dette vil muligens noen anslå at barna til Harry Potter og Gulla Wiltersen er Fullblods etter som at alle fire besteforeldrene deres: Jakob Potter I, Lilly Potter I, Molly Wiltersen og Arthur Wiltersen var magiske. Noen andre vil kanskje betrakte dem som Halvblods siden deres farmor: Lilly var Gompefødt.

Mange Fullblods betrakter seg selv som Kongelige, og vil helst være i eliten i Magidepartementet. Av dem blir Halvblods og Gomper betraktet avskum, og de mener at Gomper ikke har rett til å lære magi.

Det å være Fullblods er et uvanlig fenomen, i følge J.K Rowling er det faktisk sånn at Fullblods er det største unntaket blant trollmenn, mye mer enn den herskende makten. For å understreke sin renhet har familier som Svaart og Mørch praktisert innavling, dvs. at de sørger for at barna deres kun gifter seg med en som er Fullblods. De samme familiene ønsket ikke å vite av ethvert familiemedlem som brøt den tradisjonen, i Familien Svaart var det for eksempel slik at så fort en av familiens medlemmer giftet seg med en gomp ble de brent vekk fra Svaart familiens familietre og bli stemplet som Blod forrædere. Et eksempel på det er at Familien Wiltersen som egentlig er i familie med Familien Svaart ikke en gang er oppført på familietreet.

FutterRediger

Dersom et barn av en trollmann eller en heks ikke viser noen magiske ferdigheter, er han eller hun en Futt. Den aller første futten som ble presentert i Harry Potter bøkene var Argus Nask, han er svært flau over å ikke være magisk og for å skjule sine manglende magiske ferdigheter for elevene studerer han magiteori intenst i fritiden sin. Den neste futten som ble presentert i Harry Potter bøkene er Arabella Figg, som egentlig ikke ser ut til å bry seg så veldig om sine manglende magi ferdigheter. Selv om ikke Gomper har tilgang til Magiverdenen har Futter det.

Av mange Trollmenn og Heks blir Futter sett på med avsky, selv Familien Wiltersen som ikke har noe i mot Gomper eller Gompefødte er flaue over å ha en Futt som jobber som en regnskapsfører i familien.

Siden Nilus Langballe ikke viste noen tegn til magi i barndommen fryktet familien hans at han var en Futt, og prøvde flere ganger å skremme han til å bruke magi.

HalvmenneskerRediger

Venke Dolorosa Uffert:"Et hvert angrep på mennesker begått av halvkaster som dere..."

Bane: "Hva kalte du oss?"

Venke Dolorosa Uffert: "Lov nummer femten B sier utrykkelig at `angrep fra magiske vesen som vurderes å besitte nær menneskelig intelligens, og følgelig regnes som ansvarlig for sine handlinger-`"

Magorian: "Nær menneskelig intelligens? Slik betrakter vi som en dyp fornærmelse,menneske! Vår intelligens overstiger heldigvis langt deres."

- Venke Dolorosa Uffert i klammeri med Kenataurene i Den forbudte skogen

Hagrid3.jpg

Rubeus Gygrid er halvt Jøtul

Halvmennesker er mennesker med minst en ikke menneskelig forelder, også trollmenn og hekser av et annet opphav beregnes som Halvmennesker. De er veldig sjeldne og har trekk etter begge avstamningene sine, for eksempel evnen halv jøtuler har til å bruke magi. Fordommene mot Halvmennesker er forholdsvis vanlige i Magisamfunnet, noe som gjør det vanskelig for dem å skaffe seg jobber i offentligheten.

Kjente HalvmenneskerRediger

Tilfeldig wiki