Fandom

Harry Potter

Clairvoyanse

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Clairvoyanse lærer.jpg

Clairvoyanse er navnet på en retning innen magien som baserer seg på å se inn i fremtiden, eller å få innsikt i fremtidige hendelser ved hjelp av ulike hjelpemidler. Enkelte, deriblant Minerva McSnurp ser på clairvoyanse som forkastelig.

Menneskelig clairvoyanseRediger

Enkelte trollmenn og hekser har en medfødt evne til å se inn i fremtiden og lage profetier ut i fra sine tolkninger av det de ser. Studentene ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom kan velge clairvoyanse som valgfag fra sitt tredje år ved skolen.

Enkelte kloke trollmenn og hekser ser på clairvoyanse som en løgnaktig del av magien. Hermine Grang mente at clairvoyanse bare er antagelser, mens Minerva McSnurp så på faget som en av de mest upresise retningene innen magi. Før Albus Humlesnurr ansatte Rakel Rummelfiold var han også skeptisk til faget, og vurderte en stund å stryke hele faget fra timeplanen.

Kentaur clairvoyanseRediger

"Mars skinner klart i natt. Uvanlig klart."
Kentauren Ronan til Rubeus Gygrid i 1992
Kentaurer har i flere århundrer studert himmelen for å finne ut hva som vil skje i nærmeste fremtid. De bruker svært lang tid til å analysere hva tegnene på himmelen betyr, og noen ganger kan det gå et tiår før de har funnet svaret. For å finne ut når en hendelse vil inntreffe brenner kentaurene diverse urter, som salvie og stokkrose og leter etter figurer og symboler i asken.
"Professor Rummelfiold er et menneske. Og er derfor underlagt de samme hindrende skylapper og tjor som resten av deres art."
Florens til Parvati Patil om menneskers clairvoyanse kunnskaper i 1995[src]

De fleste kentaurer ser ned på metodene mennesker bruker for å se inn i fremtiden. Da Florens var professor i clairvoyanse ved Galtvort, fortalte han elevene at menneskene er underlagt skylapper slik at de ikke ser virkeligheten som den er.

Kjente teknikkerRediger

OpptredenerRediger

Clairvoyanse
Professorer: Rakel Rummelfiold · Florens
Kjente Seere: Kalkhas · Kassandra Vablatsky · Kassandra Rummelfiold · Figaro Imago · Mopsus · Professor Mopsus · Uidentifisert kvinnelig Seer · Uidentifisert mannlig Seer
Pensum: Drømmeoraklet · Lys gjennom framtidas tåker
Metoder: Astrologi · Spå i kort · Tarotkort · Krystallspåing · Krystallkule · Drømmetydning · Ildvarsler · Heptomologi · Kiromanti · Ornitomantikk · Tasseomanti
Clairvoyanse ved Galtvort: Clairvoyanse (faget) · Clairvoyanse klasserommet · Clairvoyanse trapp · Rakel Rummelfiolds kontor · Klasserom 11

Tilfeldig wiki