Fandom

Harry Potter

Daniel Radcliffe

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer5 Share

Daniel Radcliffe
Daniel Radcliffe
Biografi
Fullt navnDaniel Jacob Radcliffe
Født23. juli i 1989, Fullham, London
NasjonalitetBritisk
Nåværende bostedslandEngland
KjønnMann
Hår fargeSort
FamilieAlan Radcliffe Marcia Gresham
Også kjent somHarry Potter
YrkeSkuespiller

Daniel Radcliffe er navnet på en britisk skuespiller født 23. juli 1989 i London. Det var Radcliffe som spilte rollen som Harry Potter i filmene med samme navn.

BiografiRediger

Tidligere årRediger

Allerede i en alder av fem år viste Daniel interesse for å opptre, hans første rolle var som en apekatt i en skole
Daniel-radcliffe.jpg
produksjon. Først hadde han et ønske om å opptre i "Oliver Twist" av Charles Dickens, imidlertid mente foreldrene hans at det ikke ville være så lurt. I steden fikk han lov til å gjøre en liten debut som "David Copperfield". Etter å ha opptrådt som David Copperfield ønsket han å skaffe seg enda litt mer erfaring, og valgte derfor å søke seg til en liten rolle i "The Tailor of Panama" hvor han spilte Mark Pendel. På samme tid som han holdt på med innspillingene til filmen, reiste en gruppe rundt i Storbritannia på jakt etter en som kunne spille en populær litterær karakter. Da de fikk øye på Radcliffe, fant de Radcliffes mor og fortalte dem at sønnen kunne bli "Harry Potter".

Rolle som skuespillerRediger

Daniels sjarm og enkelthet var momentene som lå til grunn for at Chris Colombus og David Heyman så seg ut ham som en aktuell kandidat til rollefiguren Harry Potter. Etterhvert ble Daniel kalt inn til audition, foreldrene var ikke veldig velvillige fordi de visste at dersom Daniel ikke fikk rollen kom han til å bli knust. Mens Daniel en kveld så "Stones in his Pockets" sammen med foreldrene sine, kom produsent Heyman og manusforfatter Steve Kloves til dem. Den siste halvdelen av skuespillet, tenkte Heyman nøye på at han kunne funnet den kommende Harry.

Dagen etter møtet på teateret, ringte Heyman til Daniels foreldre for å få dem til å skifte mening, slik at Daniel kunne få mulighet til å møte til audition. Overraskende nok hadde Daniels foreldre vært inne på den samme tanken, og de ble enige om å holde et uofisiellt møte med David Heyman og Daniel. Noen kvelder etter audition fikk Daniels far en telefon om at sønnen hadde blitt tildelt rollen som Harry Potter.

Først i august 2000 ble det kjent for offentligheten at hovedrollene i Harry Potter og De vises stein hadde blitt tildelt Daniel Radcliffe, Rupert Grint og Emma Watson. J.K Rowling uttalte en gang at Chris Colombus neppe kunne funnet en bedre skuespiller til å spille Harry enn Daniel Radcliffe.

KilderRediger

Tilfeldig wiki