Fandom

Harry Potter

Diagonallmenningen

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Diagon-Alley-web.jpg
"Harry ønsket han hadde hatt omtrent åtte øyne til... Det var butikker som solgte gevanter, butikker som solgte teleskoper og underlige sølvinstrumenter Harry aldri hadde sett før, vinduer med flaggermusmilt og åleøyne i tønnevis, vaklende stabler av formularbøker, fjærpenner og pergamentruller, eliksirflasker, måneglober..."
—Beskrivelse av Harry Potters første besøk i Diagonallmenningen[src]

Diagonallmenningen ligger i Charing cross road i London, skjult for gompene. For å komme dit, må en enten dra med flumpulver eller gå igjennom en lurvete pub, kalt Den lekke heksekjel. Der er det en massiv murvegg, for å åpne inngangen til Diagonallmenningen må en trykke et visst sted på muren. Like i nærheten av Diagonallmenningen finnes det en annen handelstasjon: Spindelsmuget, der kan man regne med å møte på onde hekser og trollmenn.

Harry potter, diagonalmenningen.png

Gameboy color: Harry i Diagonallmenningen.

ButikkerRediger

Det finnes uttallige butikker i Diagonallmenningen, alt fra skoleutstyr til rumpeldunk utstyr. I handelsgaten finner du dessuten Trollmannsbanken Flirgott.
Diagonallmenningen i lego.png

Diagonallmenningen i lego

ApotekarietRediger

Tiltross for en skrekkelig lukt av dårlige egg og råtten kål, er dette en svært viktig butikk i Diagonallmenningen. Her selges det nemmelig all slags ingredienser til Eliksirer. Ned fra taket henger det bunter av fjær,støttenner og klør.

Den lekke heksekjelRediger

Den lekke heksekjel er en bar som ble grunnlagt av Daisy Dodderidge på 1500-tallet. Den lekke heksekjel avskiller gompeverdenen fra Trollmannsverdenen og er en passeringstasjon for de som skal til Diagonallmenningen. Det finnes dessuten rom, slik at det er åpenhet for overnatting.

Florian Funkels iskrem Rediger

Iskrem butikk eid av Florian Funkel selv. I 1993 tilbringte Harry stor tid av sitt opphold i Diagonallmenningen til å gjøre lekser utenfor iskrembutikken. Florian hjalp Harry med leksene og gav ham en is hver halvtime. I 1996 forsvant plutselig Florian fra butikken, Rulle Wiltersen mente at han sannsynligvis var blitt kidnappet.

Kvalitetutstyr til rumpeldunkRediger

Dette er stedet for alle rumpeldunk interesserte! Butikken får alltid inn de nyeste tingene på markedet. Harry Potter var to ganger innom butikken for å se på sopelimer, den første gangen da han skulle begynne på Galtvort i 1991, den andre da Lynkilen kom i 1993.

Madam Malkins gervanter for enhver anledningRediger

Her kan elever ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom, eller andre magi skoler, kjøpe kutter. Madam Malkin hjelper til med å tilpasse kutten til hver enkelt elev.

MagimenasjerietRediger

Ollivanders tryllestaverRediger

I følge britene er det ingen som lager bedre tryllestaver enn Ollivander. Butikken blir beskrevet som trang og nedslitt og på utsiden står det: "Ollivanders - fineste tryllestaver siden 382 f.kr." Da Harry og Gygrid var der i 1991 lå det en enslig tryllestav på en purpurrød fløyelspute i utstillingsvinduet. Langs veggene er det stablet tusenvis av tryllestavesker helt opp til taket. Alle stavene som blir solgt der har en kjerne av et kraftig magisk stoff, det blir brukt hår av enhjørning, halefjær av føniks og hjerterøtter av drage.

Skomring og SchramRediger

Skomring og Schram er navnet på en kuttebutikk, Draco Malfang og Narsissa Malfang gikk til denne butikken i 1996 da Draco trengte ny kutte.

Snircel og blækRediger

Snircel og blæk er et av stedene hvor Galtvort elevene kan kjøpe bøker i Diagonallmenningen. Her finnes all slags bøker som har med magien å gjøre.

Trollmannsbanken FlirgottRediger

Flirgott er en fantastisk bygning, kledd i hvit marmor. Der kan enhver heks eller trollmann tilknyttet England plassere galleonene, sigdene eller fjongene sine. I Flirgott er det gnomer som har hovedansvaret, ettersom det er dem som blir med de som skal hente penger ned til hvelvene.

Wiltersens wærsteRediger

Dette er morrobutikken til Fred og Frank Wiltersen, i butikken selges det morroprodukter som langører, HerligHeks produkter, men også kjærlighetseliksirer og kvisefjerner. Det er dessuten en egen liten avdeling for gompeprodukter for magiske triks. Selv om den ikke er veldig kjent, går bedriften allikevel bra.

Se ogsåRediger

Tilfeldig wiki