Fandom

Harry Potter

Doen til Stønne Stina

1 770sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share
Jentedoen i andre etasje.jpg
Doen til Stønne Stina
Informasjon om stedet
Beliggenhet

Andre etasje, i Galtvort-borgen, Skottland

Beboere
Opptredener
"Bare vent til de finner ut at du har hale!"
Stønne-Stina til Hermine Grang i 1992

Jentedoen finner sted i andre etasje på Galtvort, også kjent som Stønne-Stinas do.

Helt siden Stønne-Stina ble drept i 1943 har doen vært ute av stand. Stina har siden hun ble drept spøket på doen, noe som har resultert i at de fleste ikke vil gå inn der. En av vaskene har hele tiden vært i ustand, på krana til den ene vasken er det et bilde av en slange, og ved å si åpneormtunge vil vasken bevege seg ned mot gulvet og avsløre en tunnel som fører til Mysteriekammeret.

Stønne stina på jentedoen.gif

Stønne-Stina på jentedoen.

HistorieRediger

Grunnlegging av GaltvortRediger

Da grunnleggingen av Galtvort foregikk for ca. 1000 år siden, ble også jentedoen bygget i et av borgens tårn. Etter at det hadde blitt en konflikt i mellom Salazar Smygard og de andre grunnleggerne (Gudrik Griffing, Rasla Ravnklo og Helga Håsblås) bygget Smygard et kammer under fangekjellerne. I kammeret plasserte Smygard en basilisk i håp om at hans sanne arving en dag skulle åpne kammeret og slippe ut basilisken slik at den kunne rense skolen for gompefødte. Smygard bestemte seg for å skjule inngangen bak en av vaskene på denne jentedoen, han forhekset også vasken slik at den kun kunne åpnes av en som snakket ormtunge. I flere hundre år ble det lett etter kammeret, og inngangen ble ikke funnet før Smygards arving, Tom Dredolo Venster startet på Galtvort mot slutten av 1930-tallet.

Åpningen av kammeret i 1943Rediger

Doen til stønne stina (pottermore).png

Skjermdump: Pottermore.com

Doen til stønne stina (pottermore) 1.png

Speilet på doen til Stønne-Stina. Skjermdump: Pottermore.com

I 1938 startet Tom Venster som elev ved Galtvort, og da han gikk i sjette klasse fikk han informasjon om at han stammet fra smygard og oppdaget at mysteriekammeret fantes og hvor inngangen til kammeret var å finne, dessuten tammet han basilisken som voktet i kammeret. Det var igjennom Miseria Mørch at Tom var en arving av Smygard, og pågrunnlag av at han var en arving hadde han arvet evnen til å tale ormtunge.

I 1943 brukte Tom denne evnen til og åpne kammeret og slippe ut basilisken i et forsøk på å rense skolen for gompefødte. Det var et stort antall elever som ble angrepet, og en jente ved navn Stina ble drept ble drept på jentedoen.

I tiden etterRediger

Etter at Stina døde forble hun på jentedoen for å skremme Olivia Horn som hadde skylden for at Stina befant seg på jentedoen den kvelden. Ettersom Magidepartementet ikke hindret henne i å vende tilbake til jentedoen gjorde hun det, og har spøkt der siden.

Gjenåpningen av kammeretRediger

Polyksir.jpg

Hermine brygger polyksir på jentedoen.[1]

På doen til stønne stina hermine grang.gif
På Allehelgenes aften i 1992 fikk Tom Vensters dagbok Gulla Wiltersen til å gjenåpne mysteriekammeret. En stund ute i skoleåret startet Hermine å brygge en polyksir på jentedoen, som hun, Harry og Ronny brukte i et uheldig forsøk på å få informasjon om åpningen av mysteriekammeret fra Draco. Polyksiren til Hermine gikk ikke som planlagt, da hun hadde klart å tatt et kattehår fra Millys kutte, da hun duellerte med henne. Dette førte til at bare Harry og Ronny oppsøkte Draco i skikkelsen som Gurgel og Krabbe. På doen gjorde Stønne-Stina narr av Hermine om hvor fæl hun så ut.

Senere fant Harry og Ronny hvor inngangen til mysteriekammeret var, sammen med Gyldeprinz Gulmedal, daværende lærer i forsvar mot svartekunster kom de inn i mysteriekammeret ved å gå inn på denne doen.

TriviaRediger

  • Mysteriekammeret må ha vært åpnet igjen i 1998, fordi Hermine og Ronny var i kammeret for å få tak i basilisktenner til å ødelegge malacruxene.

Referanser og fotnoterRediger

  1. Harry Potter og Mysteriekammeret (film)

Tilfeldig wiki