Fandom

Harry Potter

Durmstrang-instituttet

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentar1 Share

ImagesCAGGAESI.jpg
Durmstrang
Informasjon om beliggenheten
Beliggenhet

Norge eller Sverige

Rektor

Durmstrang er navnet på en trollmannskole som ligger nord i Skandinavia (med andre ord enten i Norge eller i Sverige). Elevene ved skolen har pels på kappene og hattene sine. Selv om skolen er lokalisert i Skandinavia har skolen hatt mange elevene fra Bulgaria, som f.eks. Viktor Krumm. Durmstrang er kjent for svartekunstene sine, og det var der Gellert Grindelwald en av tidenes mørkeste trollmenn var elev i sin tid. I skoleåret 1994 - 1995 var Durmstrang en av tre skoler som deltok i Tretrollmannsturneringen ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom

Informasjon om skolenRediger

I likhet med Galtvort er også Durmstrang å finne i en borg, men denne borgen har bare fire etasjer og peisene som finnes ved skolen blir bare tent når elevene skal utføre magi. Dumstrangs park er veldig stor, visstnok mye større enn den som er ved Galtvort. Akkurat som alle andre magiskoler, er også Dumstrang non-kartografisk, grunnen til dette er at skolen ikke ønsker at alle og enhver skal få vite om hvor skolen ligger og stjele hemmelighetene. Skolen er også innehaver av et stort skip, noe som tilsier at skolen ligger ved sjøen, en elv eller ved en innsjø.

Ulikt Galtvort får ikke gompefødte starte på Durmstrang. Da Viktor Krumm i 1994 gikk på ball med Hermine Grang, var handlingen hans svært ironisk ettersom Hermine som gompefødt ikke hadde fått starte på hans skole.

Skolen er kjent for å ha et stort fokus på Svartekunstene. Faktisk var skolens tidligere rektor Igor Karkaroff en tidligere tilhenger av Voldemort i rollen som Dødseter, men ettersom Karkaroff avslørte flere navn unngikk han å bli sendt til Azkaban. Lucifus Malfang tenkte på å sende sønnen Draco til Durmstrang, men fordi moren mente at det var alt for langt vekk ble ikke det noe av.

HistorieRediger

TretrollmannsturneringenRediger

I 1294 ble Tretrollmannsturneringen innført som en vennskapsturnering mellom Durmstrang, Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom og Beauxbaton Magiakademi. I 1792 kom et av vesene i en av prøvene seg fri og gikk til angrep på dommerpanelet, alle rektorene ble skadet. Dette førte til at Tretrollmannsturneringen ikke ble avholdt igjen før i 1994.

1890-talletRediger

I 1894 mottok Gellert Grindelwald brev fra Durmstrang om at han var blitt tatt opp som elev hos dem. Selv om skolen hadde fokus på Svartekunstene ble Grindelwalds eksperimenter alt for farlig for studenter. Etter kort tid kunne selv ikke Durmstrang benekte Grindelwalds mørke planer, noe som førte til at han ble utvist i 1900. Før Grindelwald ble utvist skjærte han ut merket sitt på en av skolens vegger. Noen studenter kopierte det til bøkene sine, disse elevene fikk en lærepenge (sannsynligvis i form av en straff) av dem som hadde mistet noen i familien som følger av Grindelwalds handlinger.

Under tretrollmannsturneringen i 1994Rediger

Da tretrollmannsturneringen ble avholdt i 1994 kom 12 elever fra Durmstrang til Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom i et enormt skip. Elevene sov i skipet under sitt opphold i Skottland og valgte å sette seg i sammen med smygardingene da de spiste.

Blant elevene som var med skipet, var Viktor Krumm, speiderBulgarias landslag i Rumpeldunk. Han ble valgt som forkjemper fra Durmstrang. Krumm ble nærmest forfulgt av Draco Malfang og andre elever, for det meste ignorerte Krumm elevene fra de andre skolene, men han fikk et nært vennskap til Hermine Grang, en griffing. Etter at tretrollmannsturneringen var over fortsatte de å holde kontakten igjennom brev.

Da Voldemort gjenoppstod flyktet Karkaroff fra skolen. Det er uvisst hvem som overtok i rollen som rektor eller om skolens rykte ble bedre eller dårligere pågrunn av dette.

Kjente studenterRediger

OpptredenerRediger

Se dessutenRediger

KilderRediger

Accio

Tilfeldig wiki