Fandom

Harry Potter

Engelsk Eik

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Engelsk Eik er et medlem av hvit eik seksjon Quercus

Bakgrunn Rediger

Engelsk Eik er en tryllestav for gode og dårlige tider. Den er like lojal som det veiviseren fortjener. Tryllestaver av engelsk eik etterspør partnere med styrke, mot og troskap. Noe mindre kjent er at eiere av engelsk eik har en kraftig intuisjon, ofte med slektskap av den magiske naturen, og alt av skapninger og planter som er nødvendig for at hekser og trollmenn med denne staven får både magi og glede.

Eiketreet kalles ofte for skogens konge fra vintersolverv og frem til sommersolvervet. Det betyr at treet skal bare samles inn iløpet av denne tiden (kristorn blir konge når dagene begynner å forkorte seg igjen).

Skillet mellom Eik og Kristorn Rediger

Skillet mellom kristorn og eik antas å være fra opprinnelsen til den gamle overtroen, "når tryllestaven sin eik og hennes tryllestav er kristorn, deretter å gifte seg ville være dårskap", en overtro som Garrick Ollivander fant til å være grunnløs.

Historie Rediger

Eiketrær vokser i den forbudte skogen. Inngangsdørene til Galtvortborgen er laget av eik. I 1992, så dyttet Rubeus Gygrid både Harry Potter og Hermine Grang bak en ruvende eik når de var ute om natten, og han hørte en merkelig lyd en gang de hadde fått arrest. Litt senere , etter at han hadde vært sammen med Draco Malfang, oppdaget Harry en lysning gjennom sammenfiltrede grener av en gammel eik. Dørene til svartespanere-kontorene i det britiske Magidepartementet var laget av eik.

Eiketrær kan bli funnet i Forest of Dean

Kjente engelsk eik tryllestaveiere Rediger

Opptredener Rediger

Referanser Rediger

  • Harry Potter and the Chamber of Secrets, Chapter 15 - (Aragog)
  • Harry Potter and the Philosopher's Stone, Chapter 15 - (The Forbidden Forest)
  • Harry Potter and the Order of the Phoenix, Chapter 7 - (The Ministry of Magic)
  • Harry Potter and the Order of the Phoenix, Chapter 22 - (St. Mungo's Hospital for Magical Maladies and Injuries)
  • Harry Potter and the Deathly Hallows, Chapter 19 - (The Silver Doe)
  • Pottermore

Tilfeldig wiki