Fandom

Harry Potter

Fontenen for fryd og framgang

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentar1 Share

Fontenen for fryd og framgang er navnet på et eventyr som ble skrevet av Skalden Skurre og som ble utgitt i Skalden Skurres historier.

HandlingRediger

Tre hekser, alle med sine bekymringer i livet har et mål: nemlig å komme til Fontenen for fryd og framgang for å forsøke å bli kvitt problemene sine. De tre kvinnene bestemmer seg for å slå seg sammen, men også en stakkarslig ridder blir med de tre. Etter å ha kommet inn i hagen der fontenen står, får de øye på en kjempeorm som ønsker at de skal betale den "pantet på din pine". Ridderen forsøker å drepe ormen, men lykkes ikke. De tre kvinnene forsøker etter tur å stoppe dragen med magi, men uten å lykkes. Når Asja begynner å gråte, drikker ormen tårene fra kinnet hennes og trekker seg tilbake. Etter å ha fått ormen av banen skynder de seg videre, men blir stoppet av følgende ord: "Betal meg frukten av ditt arbeid". Ridderen tar den eneste mynten han eide og la den på gressbakken, men mynten ruller av sted. Etter flere timer tørker Alteda svette av pannen og ordene faller på skriften som forsvinner. Før de får komme frem til fontenen kommer de til enda en innskrift: "Betal meg skatten av din fortid". Amata forstår etterhvert at det er minner det dreier seg om, og henter ut sine lykkeligste minner. Alle de tre heksene finner etterhvert ut hvordan de skal ordne problemene sine og tilbyr ridderen å bade i fontenen.

Ved GaltvortRediger

Herbert Øllers, en tidligere professoren i Urtologi ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom foreslo at en bearbeidet versjon av eventyret kunne bli en juleforestilling for ansatte og elever ved Galtvort. Herbert gav Albus Humlesnurr i oppdrag å lage spesialeffekter, som blant annet inkluderte en Flaksfontene og en forminsket gressbakke. Videre fikk Silvanus Kedelbrenn skaffet en gigantisk "orm".

Dessverre gikk ikke handlingen som planlagt. Elevene som spilte Amata og ridder Lykkeløs skal ha blitt kjærester før skuespillet begynte. Og ormen som Kendelbrenn hadde skaffet viste seg å være en askesnog og som var blåst opp med en blåsoppformel eksploderte og fylte Storsalen med røy og bruddstykker av kulissene. Og "Amata" og "Asja" gikk inn i en innbitt duell og traff professor Øllers i kryssilden, professorene måtte evakuere salen på grunn av flammehavet. Det hele endte med en overfull sykestue og at Storsalen var preget av en røyklukt i flere måneder etter hendelsen.

Tilfeldig wiki