Fandom

Harry Potter

Full kroppslåsforbannelse

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

PetrificusTotalus PS.gif
Full kroppslåsforbannelse
Besvergelse

Petrificus Totalis[1]

Type

Forbannelse[2]

Håndbevegelse

Full-body-bind.png

Lys

Ingen[1]

Effekt

Lammer[2]

Full kroppslåsforbannelse[3] (Petrificus Totalis[1]) er en forbannelse[2] som lammer motstanderen.[2] Det er ofte brukt av uerfarne eller unge trollmenn i duellering. Denne forbannelsen kan bli funnet i Forbannelser og motforbannelser av Vendettus Grøhn.

EffekterRediger

Offerets armer og ben låses sammen, og han/hun vil falle ned, stivt som et strykebrett.[1] Men personens evne til å høre, se (men bare rett frem), føle, og tenke vil fortsatt fungere. 

Full kroppslåsforbannelse er fundamentalt forskjellig fra forsteining, noe som er svært avansert svart magi, og som ikke kan reverseres ved en enkel motforbannelse.[4]

Kjent bruk av formelenRediger

"Armene til Nilus smalt inn mot sida, Beina klasket sammen. Hele kroppen ble stiv. Han svaiet der han sto, og så tok han overbalansen og datt langflat, stiv som et strykebrett. Kjevene hans var limt sammen så han ikke kunne snakke. Bare øynene beveget seg og stirret lamslått på dem."
—Beskrivelse[src]
Bruker Offer Notater
Sirius Svaart Severus Slur Brukt av Sirius Svaart i barndommen hans, mens han mobbet Severus Slur.[5]
Hermine Grang Nilus Langballe Da Nilus prøvde å hindre Hermine, Harry Potter og Ronny Wiltersen i å snike ut fra sovesalene deres i 1992, noe som de gjorde for å hindre at De vises stein ble stjålet.[1]
Harry Potter Juksom Kampen i Mysterieavdelingen

[5]

Harry Potter Antonin Dolohov

[5]

Nilus Langballe Dødseter

[5]

Draco Malfang Harry Potter Galtvortekspressen i 1996.[6]
Harry Potter Inferiene Mens han var i Malacrux-hulen med Albus Humlesnurr i 1997.[6]
Harry Potter Øxodd Brukt mens han rømte fra toppen av Astronomitårnet under Slaget ved Astronomitårnet.[6]
Hermine Grang Antonin Dolohov Under en trefning i Luchino Caffe i 1997.[3]
Parvati Patil Antonin Dolohov Brukt av Parvati Patil for å beskytte Tommy Ding under Slaget om Galtvort.[3]
Fyrst Voldemort Nilus Langballe Plassert i en full kroppslås, med valghatten på hodet hans og så satt fyr på under Slaget om Galtvort.[3]

EtymologiRediger

Roten av denne forbannelsen sin besvergelse synes å være den latinske ordene petra, "stein", og Totus, "hel" eller "fullstendig". 

Også synes pertrificus å komme fra ordet "forsteine​​", som betyr å forandre til stein, eller beskriver en måte der noen tar egenskapene til en stein. Totalis kommer sannsynligvis fra "Total", som betyr fullstendig eller helt.

Notater og referanserRediger

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Harry Potter og De vises stein
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Pottermore
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Harry Potter og Dødstalismanene
  4. Harry Potter og Mysteriekammeret (film)
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 Harry Potter og Føniksordenen
  6. 6,0 6,1 6,2 Harry Potter og Halvblodsprinsen

Tilfeldig wiki