Fandom

Harry Potter

Gary Oldman

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Gary Oldman
Gary Oldman
Biografi
Født21. mars 1958, New Cross, London (UK)
NasjonalitetBritisk
Nåværende bostedslandLondon
KjønnMann
Hår fargeBrunt
YrkeSkuespiller

Gary Oldman (født 21. mars 1958) er navnet på en britisk skuespiller. Han portretterte Sirius Svaart i filmene om Harry Potter.

BiografiRediger

Gary Oldman ble født 21. mars 1958 i New Cross, London. Han var elev ved Britain's Rose Bruford Drama College der han mottok en grad i teaterkunst i 1979. I løpet av 1980-tallet var han å se i flere skuespill blant annet "The Popes Wedding" som han i etterkant mottok Time Out's Fringe Award for beste nykommer i perioden 1985-1986. I 1987 mottok han prisen for den beste britiske skuespilleren i 1986. I 1982 debuterte Oldman i filmen Remembrance.

Da produsentene av Harry Potter og Fangen fra Azkaban skulle finne skuespillere til filmen, stod de overfor et problem: personen som skulle få rollen som Sirius Svaart måtte være dyktig nok til å spille mot Alan Rickman, Maggie Smith og Michael Gambon. Det var svært viktig å få en person med tilstrekkelig karisma som kunne holde ut inntil filmens endepunkt. Dessuten var det viktig å ha en person som virket fryktinngytende ettersom han skulle ha rollen som en tilsynelatende gal fange som var mistenkt for å ha avslørt Lilly og Jakob Potter til Voldemort. Oldman passet bra til denne beskrivelsen, dermed fikk han rollen som Svaart.

KilderRediger

Tilfeldig wiki