Fandom

Harry Potter

Gnom

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Goblin-pottermore.png
Gnom
Informasjon om arten
Følsomhet

Følsom

Øyenfarge

Svart

Hudfarge

Fersken

Hårfarge

Hvit

Slektninger

Mennesker

Gjennomsnittlig høyde som voksen

ca 120cm

Tilknytning

Trollmannsbanken Flirgott

Status

Vesen

"Vi snakker om en helt annen art vesener. Samhandling mellom gnomer og mennesker har vært anstrengt i århundrer – men det vet du jo fra magihistorien. Det har vært feil på begge sider, jeg ville aldri påstå at trollmennene har vært uskyldsrene. Men blant visse gnomer, og kanskje spesielt dem i Flirgott, hersker det en forestilling om at trollmenn ikke er å stole på i saker som gjelder gull og skatter – at de ikke har respekt for gnomeierskap."
Rulle Wiltersen snakker til Harry Potter om gnomer[src]

En gnom er et lite, menneskelignende vesen som er svært smart. Det er for det meste gnomer som arbeider i Flirgott. Gnomene har sin egen type magi, og trenger ikke noe tryllestav for å utføre den.

Gnomene har sitt eget språk, nemlig "Kaudervelsk".

BeskrivelseRediger

Gnomer er korte og blekhudet, ettersom de tilbringer svært liten tid utendørs.

ArbeidereRediger

Gnomer er dyktige arbeidere og er svært flinke til å smi gjenstander. Gnomer er av den oppfatning at den gnomen som har smidd en gjenstand er den rettmessige eier av gjenstanden dersom den opprinnelige eieren dør. Det var gnomen Ragnuk den første som smidde sverdet til Gudrik Griffing. Det arbeider også svært mange gnomer i Trollmannsbanken Flirgott.

GnomopprørRediger

Det har vært mange gnomopprør opp igjennom i historien. Mange av disse opprørene fant sted på 1700-tallet og 1800-tallet.

Kjente gnomerRediger

HalvgnomerRediger

Tilfeldig wiki