Fandom

Harry Potter

Gudriksdal

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer3 Share

Godric's hollowdh2.jpg
Gudriksdal
Informasjon om stedet
Beliggenhet

West Country, England

Beboere
Opptredener

Gudriksdal er kjent for å ha huset flere kjente trollmenn og hekser. Dalen ble grunnlagt av Hengist fra Krattbøl [1] og oppkalt etter Gudrik Griffing. I den senere tid bodde familien Humlesnurr der, med Galtvort rektoren Albus Humlesnurr. Også familien Potter bodde i dalen. I senere tid har man også fått vite at Bathilda Bang bodde i Gudriksdal, og at hun kjente både familien Humlesnurr og Potterne. I tillegg til disse er det viktig å få med at Dunkert Peffermell (avstandsslektning av Harry Potter) bodde i Gudriksdal. En av gompe etterkommerne av Peffermel etablerte senere en ny magiskole i Gudriksdal.

HendelserRediger

31. oktober 1981: Fyrst Voldemort kommer til Gudriksdal med et mål: Å finne gutten som en gang kan beseire ham - Harry Potter. Voldemort drepte Jakob og Lilly Potter, men da han prøvde å drepe Harry slo formelen bakut og han traff seg selv i stedet. En av sjelbitene festet seg til det eneste levende i rommet, nemlig Harry. Fra den tid hadde Harry mange ufrivillige likheter med Voldemort. Lilly og Jakob ble siden gravlagt i Gudriksdal.

Potter house in Godric's Hollow.jpg

Huset der Lilly og Jakob Potter døde

Det ble senere heiset en statue av familien Potter i Gudriksdal, for å hedre en god trollmannsfamilie. For Gomper forestiller statuen en krigstatue, dekorert med navn, dersom en heks eller trollmann går nærmere vil statuen forvandle seg til det den virkelig er.

I 1997 dro Harry Potter og Hermine Grang til Gudriksdal fordi Harry ønsket å besøke det stedet hvor alt sammen startet i søken etter Malacruxer. De ble angrepet av Nagini forkledd som Bathilda Bang og klarte såvidt å unnslippe før Voldemort kom til stedet.

ReferanserRediger

  1. Harry Potter og De vises stein (video spill) (gameboy color versjonen)

Tilfeldig wiki