Fandom

Harry Potter

Håsblås oppholdsrom

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentar1 Share

Håsblås oppholdsrom.png
Håsblås oppholdsrom
Informasjon om stedet
Beliggenhet

I kjelleren like ved kjøkkenet, Galtvort borgen, Skottland, Storbritannia

Beboere

Håsblås (så lenge de går på skolen)

Opptredener

Håsblås oppholdsrom er plassert i kjelleren like ved kjøkkenet i Galtvort borgen.

Om oppholdsrommetRediger

Oppholdsrommet er et veldig hyggelig og velkommende rom med gule og sorte oppheng, store lenestoler og små undergrunnstuneller som leder til sovesalene , alle med runde dører som tønnelokk. I følge ryktene skal Håsblås oppholdsrom være det mest trivelige oppholdsrommet ved Galtvort.

InngangRediger

For å komme seg inn i Håsblås oppholdsrom, må man bevege seg bort til en haug av tønner og tappe den tønnen som er i midten av den andre rekka i rytmen til Helga Håsblås. Dersom en student som ikke er håsblåsing forsøker å tappe feil tønne eller tapper feil antall ganger, fører det til at et av lokkene faller av og spyler inntrengeren med eddik.

Håsblås oppholdsrom spillversjon.jpg

Håsblås sitt oppholdsrom i en spillversjon.[1]

Håsblås oppholdsrom1.jpg
Etter at en person har klart å knekke koden som fører inn til Håsblås oppholdsrom, vil en liten passasje komme til syne og føre veien opp til et trivelig oppholdsrom. Oppholdsrommet er dekorert i samsvar med husets farger, sort og gul og bordene er i en honninggul farge. Fra oppholdsrommet leder to tønneformede dører videre til gutt- og jentesovesaler.
Håsblås oppholdsrom detalj.jpg

Detalj fra oppholdsrommet.

Legoversjon håsblås oppholdsrom.jpg

Håsblås sitt oppholdsrom i en legospillversjon.

I oppholdsrommet finnes det dessuten flere ulike planter og blomster (noen av dem kan danse og snakke), planter blir fra tid til annen levert til oppholdsrommet av Professor Stikling. Plantene som befinner seg i oppholdsrommet kan være årsaken til at så mange håsblåselever viser en dyktighet i Urtologi. Over en kaminhylle, er det et portrett av Helga Håsblås en av de fire grunnleggerne av Galtvort, og personen som grunnla Håsblås. Portrettet av Håsblås skåler i hilsen til nyankomne Håsblåsinger. Tiltross for at oppholdsrommet ligger i kjelleren, er det små vinduer der som vender ut mot plassen ved foten av Galtvort borgen. I oppholdsrommet er det dessuten kobberlamper som kaster lys over oppholdsrommets fire bilder som alle er polstret.

TriviaRediger

  • I Pottermore fikk alle som ble sortert i Håsblås lese et ekstra velkomstbrev (kapittel), noe de andre husene ikke fikk. Grunnen til det var fordi Håsblås er nesten ikke nevnt noe gjennom bøkene. I dette ekstra velkomstbrevet ble det beskrevet om hvordan det ser ut på oppholdsrommet, og hvordan håsblåsingene er.
  • I et intervju har J.K. Rowling sagt at Håsblås er hennes favoritthus, selv om hun selv er Griffing.[2]
  • Rupert Grint har tatt Pottermore sin hustest, hvor han havnet i Håsblås.[3]

Se ogsåRediger

Referanser og fotnoterRediger

  1. https://www.youtube.com/watch?v=5PV6MB6VcVI
  2. Youtube: Intervju med J.K. Rowling om hvorfor Håsblås er hennes favoritthus.
  3. http://www.hypable.com/rupert-grint-hogwarts-house-isnt-gryffindor/

Tilfeldig wiki