Fandom

Harry Potter

Hagegnom

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentar1 Share

Hagegnom.jpg
Hagegnom
Informasjon om arten
Hudfarge

Brun

Opphav

Europa
Nord Amerika

Klassifikasjon

XX

En hagegnom er et lite magisk vesen som befinner seg i hagene til trollmenn og hekser, det korrekte taksonomiske navnet er angivelig Gernumbli gardensi. En hagegnom i gompeverdenen er en statue som ikke beveger seg.

NaturRediger

Hagegnomer kan bli opptill 30 cm høy, og den er vanligvis brun i fargen, samt at den har uforholdsmessig store hoder, noe som gjør at de ser ut som poteter med ben. Føttene deres er harde og beinete, og de ser ikke ut i det hele tatt som hagegnomer i gompeverdenen (ifølge Ronny Wiltersen, ser de som små julenisser med fiskestenger).

ØkologiRediger

Hagegnomer bor i huler under banken, kjent som hagegnomehuler. De graver opp planterøtter for så å spise dem, og skaper seg små hauger av jord i hager. Hagegnomer synes å like orker, og Bertram Butts sine allsmaksbønner. Skeivskank var også glad i å jage hagegnomer rundt om i hagen til Hiet. Ifølge Murre er hagegnomene raske oppdrettere.

BrukRediger

Ifølge Xenofilius Lunekjær er det å ha en av disse skapningen i sin hage noe som gir deg en velsignelse. Når hans datter Lulla ble bitt av en hagegnom, utbrøt han at de hadde uvanlig mange gode egenskaper, som for eksempel muligheten til å plutselig øke ens kreativitet. Lulla sa til Harry at hennes far hadde forsket mye på Gernumbli magi, i hvertfall utifra Lunekjær sitt syn på ting (som alltid må taes med en klype salt), så har hagegnomer magiske evner, helt ulikt fra magien i trollmannsverden.

Hagegnom jul.jpg

En hagegnom på toppen av Wiltersens sitt juletre

De er kjent for å skape kaos i hagene til folk. Hagegnomer anses derfor som skadedyr i trollmannssamfunnet. "Hagegnom-kontroll" best rå vanligvis av å få tak i hagegnomer, svinge dem rundt til de er helt svimmel, for deretter å kaste dem utenfor gjerdet eller veggen. Hagegnomene har en evne til å snakke, eller bare det å lage en liten lyd. De sier ofte "Slepp meg", det høres litt ut som de da mener "la gå".

Arten har likevel et så lavt nivå av intelligens. Når en hagegnom-kontroll foregår kan de skynde seg ut av hulene sine for å se hva som forårsaker alt oppstyret, noe som der igjen bare gjør det lettere for dem å fange. Wiltersen familien måtte ha jevnlig hagegnom-kontroll i hagen ved å kaste dem over hekken. Problemet var bare at nissene alltid snek seg tilbake siden Arthur Wiltersen alltid tok så lett på dem og trodde at de bare var morsomme. Akkurat detta kan tyde på at de har et snev av intelligens, eller at en eller annen smart underart av hagegnomnissene eksisterer.

Interaksjoner med andreRediger

Madam Hopp: "Ingen flyr i dag, herr Potter. Det er hagegnomer på banen." 
Harry Potter: "Hvorfor skulle det stoppe alle fra å fly?"
Madam Hopp: "Har du prøvd å lande på et kosteskaft med femten hagegnomer hengende fast i anklene dine? Jeg tror ikke det. Løp avgårde nå."
- En utveksling mellom Madam Hopp og Harry Potter, om et hagegnom angrep under en flyvetrening.

OpptredenerRediger

Hagegnom.png

Referanser Rediger

Tilfeldig wiki