FANDOM

9788202459772

Coveret til Harry Potter og De Vises Stein illustrert utgave

Harry Potter og De Vises Stein (illustrert) er den nyeste utgivelsen av Harry Potter og De Vises Stein, forbløffende illustrert av den britiske illustratøren Jim Kay, som ble valgt av J. K. Rowling selv til å illustrere hele Harry Potter serien. Boken følger den samme linjen som originalboken fra 1999, bare med illustrasjoner og ett endret utseende. Boken ble illustrert av Jim Kay og gitt ut i Oktober 2015.

Handling Rediger

I bokas første kapittel har Harry nettopp overlevd et angrep fra Han - du - vet og Rubeus Gygrid kommer med Harry til Hekkveien 4 hvor hans skrekkelige onkel og tante bor. Da han ble elleve år hadde han ikke feiret bursdagen sin på 10 år, og det hele forandrer seg da han mottar et brev om at han er tatt inn som elev ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. I begynnelsen fikk ikke Harry lov til å kikke på brevet, fordi hans ekle fetter, Dudleif sladret om at Harry hadde fått brev. Men det ser ikke ut til at avsenderne gir seg, noe som fører til at Harry og familien hans måtte flykte først til et hotell og siden til en falleferdig hytte på et skjær. De Rubeus Gygrid som gir Harry et lignende brev som Harry tidligere fikk og gir ham dessuten en fødelsdagskake. I begynnelsen prøvde Petunia og Wiktor Dumling å nekte Harry å dra til Galtvort, men takket være Gygrid fikk han lov allikevel. I begynnelsen trodde ikke Harry på at han var en trollmann og sa; "Nei, de tar nok feil. Jeg mener jeg er jo bare Harry." Han får også vite at foreldrene hans ble myrdet av den trollmannen de fleste i hekserisamfunnet ikke turde å nevne navnet på (tanten og onkelen hadde en gang fortalt at de døde i en bilulykke).

Så Gygrid tok med seg Harry og sammen dro de inn til London for å kjøpe skoleutstyr i Diagonallmenningen og besøke Trollmannsbanken Flirgott for å ta ut penger til Harry samt at Gygrid hentet ut en liten lurvete pakke fra Hvelv 713 og nevnte noe om at den ville være tryggere på Galtvort. Noen dager senere dro Harry med Galtvortekspressen fra spor 9 og 3/4 og la gompenes verden bak seg. På perrongen møtte Harry sin frittalende venn; Ronny Wiltersen og de delte kupè på toget til Galtvort. Da Harry kom vel fram til Galtvang stasjon hører han en kjent stemme; "Førsteklassinger, herover!" Etter å ha tatt magiske båter over til borgen ble de møtt av Minerva McSnurp og det var også hun som ledet valget. Harry ble valgt til Griffing, og det samme gjorde Ronny.

Etterhvert kommer Harry, Ronny og Hermine Grang over den trehodete hunden Nussi, og Hermine ser med engang at den vokter en luke. Etter endel granskning og takket være en fløyte Harry fikk av Gygrid til jul klarer de tilslutt å komme seg forbi hunden og løser utallige utfordringer. Harry som hele tiden har mistenkt professor Slur for å stå bak tyveriet av De vises stein bli forbløffet når det ikke er Slur som er der, men en annen...

Tilfeldig wiki