Fandom

Harry Potter

Harry Potter og Halvblodsprinsen

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Harry Potter og Halvblodsprinsen
Informasjon om verket
Forfatter

J.K Rowling

Forlag

Damm

Harry Potter og Halvblodsprinsen er bok nummer seks i serien, den ble utgitt i 2005. Boka er til nå den raskest solgte boka i historien, fordi det ble solgt 6,9 millioner utgaver bare i USA i løpet av det første døgnet, eller ca. i 250 000 opplag i timen. Denne boka er den av bøkene som går mest tilbake i historien for å finne svar på bakgrunnen til Tom Venster, gutten som senere ble kjent som Fyrst Voldemort den store.

Boka er i likhet med alle de andre bøkene i serien oversatt til norsk av Torstein Bugge Høverstad. Med sine 586 sider er boka litt mindre enn sin forgjenger Harry Potter og Føniksordenen, men er minst like god som de andre!

HandlingRediger

Aller først i boka hører vi at Narsissa Malfang og Bellatrix DeMons går for å snakke med Severus Slur. Narsissa lager et Ubryterløfte om sønnen Draco med Slur til tross for at søsteren mener at det ikke er lurt.

Harry Potter venter i Hekkveien 4 på at Albus Humlesnurr skal komme og hente ham. Harry skjønner ikke hvorfor Humlesnurr kommer for å hente ham, men etter hvert viser det seg at Humlesnurrs plan er å overtale Horation E.F Snilehorn til å gjenoppta sin stilling ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. Dette viser seg å ikke bli så veldig lett, og Harry og Humlesnurr forlater derfor huset hvor Snilehorn oppholder seg ganske kjapt. Men på vei ut roper Snilehorn at han tar jobben mot en forhøyelse i lønn og at han får et annet kontor enn det han hadde forrige gang. Etter at Harry og Humlesnurr reiser fra Snilehorn reiser de til Hiet hvor Harry er resten av sommeren. Harry får vite at han skal ta privattimer med Humlesnurr. Den kanskje nest beste nyheten for Harry den sommeren er at han har blitt kapteinrumpeldunklaget til Griffing.

Etterhvert drar Harry med Wiltersene og Hermine Grang til King's Cross Station og tar Galtvortekspressen. Flere jenter kjemper om å få sitte med Harry, men han har alt funnet seg til rette med Nilus Langballe og Lulla Lunekjær. På toget blir Harry og Nilus invitert til lunsj med Professor Snilehorn, og oppdager fort at de som er invitert har kontakter, eller er kjente for et eller annet. Bortsett fra Gulla Wiltersen, som ble invitert fordi hun utførte en Flaggerbusvåde da Snilehorn gikk forbi kupéen hun satt i.

Det blir litt av et sjokk for Harry Potter og co da de får høre at Professor Snilehorn skal undervise i Eliksirer og ikke Forsvar mot Svartekunster som de trodde. Enda mer sjokkerte blir de når de får vite at Severus Slur har fått jobben han lenge har ønsket, som lærer i Forsvar mot Svartekunster. Slurs undervisning i Forsvar mot svartekunster kommer som et sjokk på de aller fleste, og hans timer tar først og fremst for seg Svartekunstene. Da Harry, Hermine og Ronny går ned til Fangekjelleren for å ha Eliksirer blir de litt overasket når de ser at det bare er dem og ni til som har fått fortsette med Eliksirer. Harry og Ronny blir nødt til å låne utstyr fra skolen og Harry mottar en nedslitt bok med mange skriblerier. Etter at timen er over har denne boka hjulpet Harry betraktelig med eliksiren sin, noe som gjør at han får en Felixir av Snilehorn som takk.

Kort tid etter skolestart starter Harry også med privattimene sine hos Humlesnurr. I den første timen får Harry vite at Humlesnurr skal vise ham noen minner, det aller første minnet er fra en mann ved navn Bostolf Okkermann. Der får Harry se Voldemorts mor, onkel og bestefar, og finner ut at også de snakket ormtunge.

J.K Rowling's Harry Potter serien
De vises stein bok film spill
Mysteriekammeret bok film spill
Fangen fra Azkaban bok film spill
Ildbegeret bok film spill
Føniksordenen bok film spill
Halvblodsprinsen bok film spill
Dødstalismanene bok film  
Andre bøker Andre spill
Fabeldyr og hvor de er å finne Harry Potter: Verdensmesterskapet i Rumpeldunk
Rumpeldunk igjennom tidene  
Skalden Skurres historier  
Harry Potter Leksikon  
Harry Potter Prequel  

IndividerPlasserOversettelser

Tilfeldig wiki