Fandom

Harry Potter

Harry Potter og Ildbegeret

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentar1 Share

Harry Potter og Ildbegeret
Informasjon om verket
Forfatter

J.K Rowling

Forlag

Bloomsbury / Damm

Harry Potter og Ildbegeret er den fjerde boka i serien, boka ble publisert i Storbritannia i 2000 og i Norge i 2001.

HandlingRediger

Harry Potter er klar for sitt fjerde år ved Galtvort, ute i sommerferien får han et brev fra Ronny Wiltersen om at han er invitert med på verdensmesterskapet i Rumpeldunk. Verdensmesterskapet holdes ved en leir plass (Banen er skjult for gompeverdenen). Det er den aller første gangen Harry får se Viktor Krumm, speider på Bulgarias lag. Selv om Bulgaria har ett topplag, er det allikevel motstanderne Irland som går av med seieren. Etter kampen da folk som holder med Irland feirer, kommer Dødseterne til stedet. Mørkets merke blir også avfyrt, og mange spekulerte på hvem som hadde gjort det (det var til og med noen som mistenkte Harry.

Galtvort er det klart for Tretrollmannsturneringen - en turnering som opprinnelig ble holdt hvert fjerde år. Men de siste årene har den ikke blitt holdt, grunnen til det var alle dødsfallene i de tidligere turneringene. Elever fra Durmstrang og Beauxbatons Magiakademi ankommer Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom i henholdsvis skip og vogn med Pegasuser. For å gi en ekstra sikring til elevene, setter Albus Humlesnurr opp en 17-års grense for å melde seg på til turneringen. Men mystikken blir satt på spissen når Harry Potter blir utnevnt som den fjerde forkjemperen. Harry blir ikke tatt noe godt i mot av de tre andre forkjemperne og Fleur Delacour (fra Beauxbatons) uttaler at han er alt for ung til å delta. Journalisten Rita Slita fra Aftenprofeten står parat til å intervjue de fire forkjemperne, og stiller Harry ubehagelige spørsmål.

Til slutt må bare Humlesnurr godta det og de skjønner at det ikke er Harry selv som har meldt seg på, men en annen som muligens vil Harry vondt. Ronny blir sur på Harry fordi han trodde at Harry hadde meldt seg på for å få mer ære. I tiden frem mot den første prøven, blir Harry hånet av Draco Malfang, diverse andre smygardinger, noen ravnkloinger og håsblåsinger. Håsblåsingene mener at Harry har stjålet all æren som deres egen forkjemper, Fredrik Djervell skulle hatt.

Denne artikkelen er en stubb. Du kan hjelpe ved å utvide den.

J.K Rowling's Harry Potter serien
De vises stein bok film spill
Mysteriekammeret bok film spill
Fangen fra Azkaban bok film spill
Ildbegeret bok film spill
Føniksordenen bok film spill
Halvblodsprinsen bok film spill
Dødstalismanene bok film  
Andre bøker Andre spill
Fabeldyr og hvor de er å finne Harry Potter: Verdensmesterskapet i Rumpeldunk
Rumpeldunk igjennom tidene  
Skalden Skurres Historier  
Harry Potter Leksikon  
Harry Potter Prequel  

IndividerPlasserOversettelser

Tilfeldig wiki