Fandom

Harry Potter

Hexus Historicus

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer8 Share

Priori-incantatem.jpg

Harry Potter og Voldemort fikk til Hexus historicus

"En stråle av grønt lys skjøt ut fra Voldemorts stav, samtidig som en stråle av rødt lys smalt ut fra Harrys - de møttes i lufta - Harrys stav vibrerte som om det løp elektrisk strøm gjennom den; hånden stivnet rundt staven, han kunne ikke sluppet den om han hadde villet - og de to stavene var plutselig forbundet med en smal lysstråle som verken var grønn eller rød, men skinnende, dypt gyllen - og da Harry fulgte strålen med et forbløffet blikk, så han også at Voldemorts lange, hvite fingre knuget en tryllestav som vibrerte så den ristet."
—Beskrivelse[src]
Dersom to tryllestaver med samme kjernemateriale kjemper mot hverandre har man det man kaller "Hexus Historicus". Det går ut på at den ene tryllestaven tvinger frem skygger av tidligere brukte trylleformler fra den andre staven. Dersom denne forbindelsen er i gang vil man se to sterke lysende, gullstråler som gjør at de to tryllestavene blir forent og eierne deres blir omsluttet.

Det var nettopp dette som skjedde i 1995 da Harry Potter og Voldemort duellerte ved Lillehenge gravplass. Fordi begge kastet formelen samtidig, knyttet føniksfjærene seg med hverandre i en gulltrådsforbindelese (dette gikk bare siden føniksfjærene er fra samme føniks: Vulcan.

OpptrednerRediger

Tilfeldig wiki