Fandom

Harry Potter

Husnissenes Internasjonale Kampkoalisjon

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

S.P.E.W. logo.jpg
Informasjon
Grunnlegger(e)

Hermine Grang

Grunnlagt

1994

Oppløst

1996

Leder(e)

Hermine Grang

Hovedkvarter

Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom

Hensikt

Å gi husnisser samme rettigheter som trollmenn

Tilknytning

Hermine Grang

Fiender

Husnisse-mishandlere, inkludert Malfang familien

H.I.K.K. (Husnissenes Internasjonale Kamp-Koalisjon) er en forening i Harry Potter-bøkene av J.K Rowling. Foreningen blir grunnlagt av Hermine Grang, som er forferdet da hun oppdager hvordan husnissene blir behandlet. Organisasjonens mål er å forbedre arbeidsvilkårene til husnissene.

Husnisser er vesener i bøkene som bare eksisterer for å tjene andre magiske raser, og spesielt magikere. Selv om de muligens har vært en mer magisk rase enn magikerne i bøkene, tjener nå husnissene bare en familie (eller institusjon) inntil enten familien de tjener dør ut, eller husnissen blir satt fri. De blir ansett som uverdige rettferdig behandling av mange i magikersamfunnet, og er dermed ofte mishandlet (selv om det bør merkes at ikke alle, slik som Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom, behandler dem urettferdig. Albus Humlesnurr, Arthur Wiltersen og Sirius Svaart har også direkte eller indirekte erkjent at de er enige i en bevegelse for å bedre husnissenes rettigheter).

Etter å ha sett Blunka verbalt mishandlet, urettferdig behandlet og påfølgende gitt sparken av Bart Kroek sr.VM i rumpeldunk i 1994, dannet Hermine Grang foreningen for å forsøke å forbedre husnissenes rettigheter. Hun har imidlertid møtt flere hindringer på veien:

  • Uvilligheten til det magiske samfunnet til å forbedre sine vaner.
  • Det fakta at ingen — ikke engang hennes beste venner Ronny Wiltersen og Harry Potter — har tro på saken hennes.
  • Og — viktigst av alt — husnissene er generelt ikke villige til å bli satt fri; Noldus er så lang det eneste unntaket nevnt i bøkene.

I Harry Potter og Føniksordenen går Hermine et skritt videre i sine planer ved å strikke luer til husnissene ved Galtvort, og gjemme dem under søppel (den eneste måten en husnisse kan bli satt fri på er hvis mesteren deres gir dem et klesplagg). Husnissene nekter imidlertid å rengjøre Griffingtårnet på grunn av alle klærne som ligger der, og Noldus ender opp med å måtte gjøre rent der helt alene. Ingen har hjerte til å fortelle dette til Hermine, som fortsatt tror hun setter dusinvis av husnisser fri.

I Harry Potter og Halvblodsprinsen blir ikke H.I.K.K. nevnt av Hermine i det hele tatt, noe som fører til spekulasjon rundt om hun kanskje har gitt opp foreningen. Harry Potter selv nevner imidlertid foreningen, og imponerende nok ser det ut til at han er påvirket av Foreningens sak, spesielt i saken om Henny Smiths husnisse Hokla, men også i forbifarten da Horatsion Snilehorn forteller at han bruker en husnisse for å teste om drikken hans er forgiftet.

Tilfeldig wiki