Fandom

Harry Potter

Katie Leung

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Katie leung.jpg
Katie Leung
Fullt navnKatie Liu Leung
Født8. august 1987, i Motherwell, North Lanarkshire
NasjonalitetEngelsk / Kinesisk
Nåværende bostedslandEngland
KjønnKvinne
ØyenfargeMørkebrun
Hår fargeSvart
YrkeSkuespiller

Katie Liu Leung er en skotsk skuespiller.

Hun spilte rollen som Cho Chang i Harry Potter-filmene.

BiografiRediger

Katie ble født 8. august 1987 i Motherwell, North Lanarkshire av Peter og Kar Wai Li Leung. Hennes foreldre er nå skilt, og hun bor for øyeblikket sammen med sin far (egentlig fra Hong Kong), to brødre (en har navnet Jonathan), og en sister (Violet). Faren driver en restaruant i Glasgow. Katie Leung kan i tillegg til engelsk, også snakke kantonesisk og litt mandorin. Hun gikk på Hamilton College, en skotsk privatskole i Hamilton.

Leungs interesse er kunst og fotografi. Hun har også studert kunst og design ved University of the Arts i London.

KarriereRediger

Cho chang.jpg

Katie Leung i rollen som Cho Chang

Leungs far fikk øye på en audition for filmen Harry Potter og Ildbegeret og ba Katie gi det hele et forsøk. Hun ventet hele fire timer før hun kom inn. Hennes audition tok kun fem minutter og hun hørte ikke noe på to uker før hun ble kalt for et workshop for så å få rollen som Cho Chang. Katie ble valgt ut for denne rollen etter å ha konkurert med 4000 andre jenter (inkludert skuespillerne Courtney Webb og Michelle Ang i en åpen audition i London for jenter med asiatisk utseende. Hun nevnte i et intervju med the Daily Record at hennes skotske aksent sansynligvis ga henne et forttrinn.

Daniel Radcliffe som spilte Harry Potter har sagt at Katie er "fantastisk" og en "veldig flink skuespiller". Hennes beste venner på skuespillersettet er kjent for å ha blitt Bonnie Wright som spilte Gulla Wiltersen i filmene. Leung forsinket planene om å gå på en kunstskole og universitetet iløpet av filmen Harry Potter og Føniksordenen. I denne filmen, hadde Katie og Daniel et kyss sammen, noe som resulterte i mye oppmerksomhet fra media. Når hun ble spurt om hun ville komme tilbake for den sjette filmen svarte Leung, "Jeg tror ikke det. Cho er nesten ikke nevnt i boken, jeg tror de prøver å stappe så mye i filmene at det ikke vil være rom for henne å bli med."

Leung har også stemmen til Cho Chang i videospillene Harry Potter og Føniksordenen og Harry Potter og Halvblodsprinsen. I juli 2007, når Katie ble spurt av Gold Label Records, en velkjent record selskap i Hong Kong, for å spille en kvinne hovedrolle i musikkvideo for en sang kalt "Love Coming Home" (愛回家) av Leo Ku. Leung sa ja når hun fikk invitasjonen, og filmen inn dette innimellom en travel promotering av den daværende nye Harry Potter filmen. Leo beskrevv Katie's presetasjoner som profesjonell og voksen. September 2008, fikk Leung debuterte hun i tv-serien Poirot i episoden "Cat Amongst The Pigeons", en serie som er basert på noveller av Agatha Christie.

Eksterne lenkerRediger

Tilfeldig wiki