Fandom

Harry Potter

King's Cross Station

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

King's cross station.jpg
King's Cross Station
Informasjon om stedet
Beliggenhet

London, England

Eier

Network Rail

Opptredener

King's Cross Station er navnet på en av Londons hoved togstasjoner. Den 1.September kl. 11.00 hvert år tar elever fra Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom Galtvortekspressen fra Plattform 9 og ¾. Det er også flere millioner som gomper som tar toget fra knutepunktet King's cross til steder nord i London eller Yorkshire, dessuten går det tog til nord øst England og Skottland.

InndelingerRediger

Plattform 9 og 10Rediger

På hver sin side av plattform 9 og ¾ finner man plattformene 9 og 10, hvor gomper kan komme seg på toget.

Hogwarts.jpeg

Plattform 9 og ¾Rediger

For at elever ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom skal komme seg til Galtvortekspressen den 1.September, må de gå igjennom bommen mellom plattform 9 og 10. I følge Molly Wiltersen kan det lønne seg å løpe litt dersom man føler seg nervøs for å komme igjennom. Det er uklart hvordan gomper blir utestengt fra plattformen, men mest sannsynlig er plattformen beskyttet med kraftig magi som gjør at de ignorerer at plattformen eksisterer.

Når de kommer igjennom bommen vil de se et skilt hvor det står "9 og ¾ Galtvortekspressen, klokken elleve". I juni returnerer Galtvortekspressen til King's Cross med studentene som skal hjem til sommerferie. Det kan hende at plattformen ser litt annerledes ut når Galtvortekspressen returnerer til stasjonen igjen.

Tilfeldig wiki