Fandom

Harry Potter

Klabbert

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Clabbert.png
Klabbert
Informasjon om arten
Hudfarge

Grønnspraglet

Opphav

Nord-Amerika

Klassifikasjon

XX

Klabberten holder til i trær og ligner av utseende en krysning mellom en apekatt og en frosk. Opprinelig kommer den fra de sørlige statene i Amerika, men er siden ekspotert til resten av verden. Det glatte, hårløse skinnet er grønnspraglet, henden og føttene har svømmehud, og armer og ben er lange og smidige og gør at klabberten kan svinge seg itrærne like lett som en orangutang. Hodet har korte horn, og den brede munnen, som alltid ser ut til å smile, er full av sylskarpe tenner. Klabberten ernærer seg hovedsakelig av småøgler og fugler. Klabbertens mest framtredende trekk er den store blemma midt på pannen, som blir skarlagensrød og blinker år den værer fare. Amerikanske trollmenn og hekser hadde før ofte klabberter i hagen for å varsle om gomper i anmarsj, men Det internasjonale hekseriforbund har innført bøter som i hovedsak har satten stopper for dette. Synet av et tre fullt av glødende klabbert-blemmer er riktignok dekorativt, men tiltrakk seg alltfor mange gomper som lurte på hvorfor naboene fortsatt hadde julelysene opp i Juni.

OpptredenerRediger

Tilfeldig wiki