Fandom

Harry Potter

Klotak

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer4 Share

Griphook profile.png
Klotak
Biografi
Original navn

Griphook

Død

1. mai, 1998

Malfangenes herrskapshus, Wiltshire

Blod status

Ikke menneskelig

Rase

Gnom

Kjønn

Mann

Øyenfarge

Gule

Hårfarge

Sølv

Arbeid

Ansatt i Flirgott (tidligere)

Lojalitet

Flirgott

I filmene
Første opptreden

Harry Potter og De vises stein

Siste opptreden

Harry Potter og Dødstalismanene

Klotak (død 1998) var navnet på en gnom som lenge arbeidet i Flirgott. Mot slutten av Den andre trollmannskrigen var Klotak på rømmen som følge av Voldemorts nye regime etter å ha tatt over Magidepartementet høsten 1997. Klotak gav hjelp til Harry Potter, da Harry trengte å dra til Flirgott på jakt etter Kruset til Helga Håsblås.

BiografiRediger

Ansatt hos FlirgottRediger

Klotak arbeidet tidligere i Flirgott. Da Harry Potter var i Flirgott for første gang i 1991, var det Klotak som fulgte Harry og Rubeus Gygrid ned til hvelv 687 og 713.

Kort tid etter at Magidepartementet falt i 1997, flyktet Klotak fra Flirgott fordi under det nye regime var det bestemt at trollmenn skulle bestemme over gnomene som arbeidet i banken, og Klotak nektet å underkaste seg trollmenn. Det var Klotak som fikk i oppdrag å plassere Gudrik Griffings sverd i Hvelvet til Familien DeMons. Da han la inn sverdet, så han at det var falsk, men fant det best å ikke informere Bellatrix DeMons om dette.

På rømmenRediger

Kort tid etter at han hadde forlatt banktjenesten i Flirgott, møtte Klotak Dirik Mosegrom og Gornuk, og senere også Teodor Dult og Tommy Ding. I flere måneder rømte de fem sammen. På et tidspunkt ble gruppa oppdaget av hukere, ledet av den skrekkelige varulven; Fenris Vargar. Teodor, Dirik og Gornuk ble drept, mens Klotak og Tommy ble tatt til fange.

Kort tid etter ble Vargars hukerteam obs på hvor Harry Potter og hans venner; Hermine Grang og Ronny Wiltersen befant seg etter at Harry hadde brutt tabuvåden som var lagt over Voldemorts navn. Klotak og resten av fangene ble tatt med til Malfangenes herrskapshus og fengslet i kjelleren. Da Bellatrix DeMons oppdaget at trioen hadde Gudrik Griffings sverd blant eiendelene sine, torturerte Bellatrix Hermine for å få vite hvordan de hadde kommet i besittelse av sverdet som hun mente at var i trygg forvaring i hvelvet hennes i Flirgott. Hermine ljugde og sa at sverdet var falsk, og Harry fikk Klotak med på å bekrefte Hermines utsagn. Kort tid etter dette reddet husnissen Noldus fangene fra Malfangenes herrskapshus og tok dem med til Skjellhuset. Klotak var ganske svak på denne tiden, men da han var på bedringens vei kom Harry Potter og spurte om Klotak kunne hjelpe ham, Hermine og Ronny med å sjekke hvelvet til DeMons i Flirgott. Klotak gikk med på å hjelpe trekløveret mot at han fikk Sverdet til Gudrik Griffing som belønning for å ha hjulpet dem.

Tilfeldig wiki