Fandom

Harry Potter

Krynkel

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Krynkel
Biografi
Fysisk beskrivelse
Kjønn

Mann

Øyenfarge

Blåaktig

Familie informasjon
Familie

Mor

Magiske kjennetegn
Tilknytning
Arbeid
Lojalitet
.

Krynkel er navnet på husnissen som en gang tilhørte Familien Svaart. Da Sirius var den siste mannlige familimedlemmet som levde, måtte Krynkel tjene han.
Siden Sirius ikke var en mørk magiker lik resten av familien, hatet Krynkel ham og var ulykkelig i sitt arbeide for ham.

BiografiRediger

I tjeneste For herr Regulus SvaartRediger

Da Voldemort i 1979 fortalte Regulus Svaart at han trengte en husnisse, gav Regulus ham Krynkel og sa at det var en ære å få tjene Mørkets herre. Voldemort tok med seg Krynkel til Malacrux fatet og tvang ham til å drikke av giften i det slik at han kunne plassere Medaljongen til Salazar Smygard der. Giften førte til at Krynkel fikk vrangforestillinger, intense magesmerter og ble dehydrert. Etter å ha plassert medaljongen i fatet forlot Voldemort Krynkel alene ved innsjøen. Imidlertid husket ikke Voldemort på at husnisser er i stand til å eksivere fra steder som trollmenn ikke klarer å eksivere fra, Krynkel eksiverte hjem til Regulus.

Noe senere overtalte Regulus Krynkel til å ta ham med til Malacrux hulen fordi han ønsket å bytte ut Smygards medaljong med en falsk en. Regulus drakk av eliksiren og beordret Krynkel til å bytte om de to medaljongene og ta med seg den ekte hjem for å ødelegge den. Før Krynkel dro fra hulen ble han vitne til at Inferier trakk Regulus ned i vannet. Før Regulus ble trukket ned i vannet beordret han Krynkel til å aldri fortelle til noen i familien hva som hadde skjedd med ham. Tiltross for mange forsøk klarte ikke Krynkel å ødelegge medaljongen. Det faktum at han ikke klarte å fullføre ønsket til herr Regulus kan ha medført at han ble drevet til vanvidd, og kan også forklare mumlingen og hengivenheten til portrettet av fruen sin.

For herr Sirius SvaartRediger

Som husnissen til Familien Svaart hadde Krynkel blitt nærmest oppdradd til å kun respektere Fullblods personer. Etter at Walburga Svaart døde ble Sirius den nye herren til Krynkel tiltross for at han hadde blitt stemplet som Blod forræder. Krynkel var ikke fornøyd over at Sirius var blitt den nye herren og oppførte seg fiendtlig mot ham. Da Føniksordenen brukte Grimoldsplass 12 som hovedkvarter oppførte Krynkel seg dårlig overfor medlemmene av ordenen. Krynkel stjal arvestykkene til familien Svaart og gjemte dem på det lille rommet sitt i kjøkkenskapet. Imidlertid fant Sirius ut at Krynkel tok tilbake arvestykkene, så han tok dem og kastet dem avgårde.

For Herr Harry PotterRediger

I 1996 arvet Harry Krynkel, siden Sirius døde og hadde etterlatt samtlige av eiendelene sine til Harry.
At han ble arvet av Harry, og ikke Bellatrix DeMons, ble bekreftet da Krynkel adlødd Harrys kommando om å «ti stille!». Harry ønsket ikke å beholde Krynkel, og beordret ham til å arbeide på kjøkkenet ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom sammen med andre husnisser. Ved Galtvort kom Krynkel i konflikt med Noldus, siden Krynkel hatet Harry & Noldus forgudet ham. Dette førte til flere slåsskamper. I 1997 var Harry snill mot Krynkel og gir ham "Herr Regulus' medaljong".
Krynkels holdning blir totalendret. I fra å være en nisse som mumler stygge ting, gjemmer seg, o.s.v., til en glad og pliktoppfyllende Krynkel som blant annet lager Harrys yndlingsretter.

  • Krynkel og Noldus
  • Krynkel i Lego Harry Potter: År 1-4

Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom
Galtvort hus:
Gryffindorcrest.jpg Hufflepuffcrest.jpg Ravenclawcrest.jpg Slytheirncrest.jpg
Grunnleggere
Gudrik Griffing · Helga Håsblås · Rasla Ravnklo · Salazar Smygard
Rektorer/rektorinner
Fylida Spore · Eoessa Sakndenberg · Vindictus Veridian · Finius Persilius Svaart · Quintin Trimble · Ambrose Swott · Basse Baldermann · Dilly Diddeli · Limebert · Vulpus · Dalrian Funkel · Kronian · Walter Aragon · Armando Duppel · Albus Humlesnurr · Venke Dolorosa Uffert · Severus Slur · Minerva McSnurp
Viserektorer
Minerva McSnurp · Alekto Misfall · Argel Misfall
Husstyrere
Minerva McSnurp · Filius Pirrevimp · Severus Slur · Horatsion E.F Snilehorn · Pomona Stikling
Professorer
Albus Humlesnurr ·Alekto Misfall · Argel Misfall · Aurora Schkummel · Bart Kroek jr. · Carita Borre · Filius Pirrevimp · Florens · Galatea Muntimunn · Gyldeprinz Gulmedal · Horatsion E.F Snilehorn · Madam Hopp · Minerva McSnurp · Nilus Langballe · Pomona Stikling · Professor Kiste · Quirinus Krengle · Rakel Rummelfiold · Remus Lupus · Rubeus Gygrid · Severus Slur · Silvanus Kedelbrenn · Septima Vektor · Venke Dolorosa Uffert · Uidentifisert heks
Øvrige ansatte
Argus Nask · Apoleon Pling · Blunka · Irma Knipe · Krynkel · Lucinda Thomsonicle-Pocus · Noldus · Pussi Pomfrit · Wilhelma Gnureplank

Tilfeldig wiki