Fandom

Harry Potter

Lulla Lunekjær

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer7 Share

Lulla-Lunekjær.png
Lulla Lunekjær
Biografi
Kjønn

Jente

Øyenfarge

Sølvblank, blå

Hårfarge

Lyse blond

Født

13. februar (i 1980 eller 1981)

Familie
Blod Status

Fullblods

Alias

Skrulla Lunekjær

Skytsverge

Hare

Arbeid

Magisk naturforsker

Lojalitet
Bak kulissene
Første opptreden

Harry Potter og Føniksordenen

Siste opptreden

Harry Potter og Dødstalismanene

Skuespiller

Evanna Lynch

Lulla Fisle (født Lunekjær) også kjent som skrulla ble født  13. februar i 1980. Hun var student i RavnklohusetGaltvort høyere skole for hekseri og trolldom i perioden 1992 - 1999. Hun er datter av Xenofilius Lunekjær (bedre kjent som redaktøren av Kleggen) og ukjent mor. Moren døde da Lulla var svært ung. Lulla og faren bodde lenge i et tønnelignende hus i nærheten av landsbyen Ildering Sankt Veit, inntil det i 1997 ble ødelagt ved eksplosjonen av et Dunderunt horn. Lulla var på mange måter en av de viktigste personene i Humlesnurrlegionen (hun var med å gjenopprettet gruppen igjen i 1997). Hun var dessuten med å kjempet i Kampen i Mysterieavdelingen, Slaget ved Astronomitårnet og også Slaget om Galtvort. Etter at Den andre trollmannskrigen var over ble Lulla en Magisk naturforsker, og giftet seg med Rolf Fisle. Paret fikk to barn sammen: Lorcan og Lysander Fisle.

BiografiRediger

Lulla ble født i 1981 og bodde i nærheten av Ildering Sankt Veit med foreldrene sine. Da Lulla var ni år gammel døde moren hennes. Moren var en heks som likte å eksperimentere med ting, og en dag slo et av eksperimentene hennes feil, dermed var det faren hennes som måtte stå for resten av oppdragelsen. Fordi Lulla var vitne til morens død, kan hun se Dystraler, og hun er også sikker på å få se igjen sin mor da hun selv er død.

GaltvortRediger

De tre første åreneRediger

I 1992 startet Lulla som elev ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom og ble sortert til Ravnklo.Hun var ganske anderledes enn de andre på skolen hadde hun ikke så mange venner i de første årene ved Galtvort, det var faktisk så ille at enkelte gjorde narr av henne, ved å kalle henne: "Skrulla Lunekjær" og ved å ta eiendelene hennes. Men Lulla brydde seg ikke om dette og forandret seg ikke.

På slutten av sitt andre år valgte Lulla hvilke valgfag hun skulle ha året etter, Lulla valgte Clairvoyance og trolig også Stell av magiske vesener og Oldruner.

I følge Anton Djervell var Lulla og faren hennes på Verdensmesterskapet i Rumpeldunk i 1994.

Det fjerde året på galtvortRediger

Lulla Lunekjær.png

Da Lulla tok Galtvortekspressen til Galtvort i 1994 delte hun kupè med Harry Potter, Nilus Langballe og Gulla Wiltersen, siden også Ronny Wiltersen og Hermine Grang. Lulla var blant dem som trodde på Harrys historie om at Fyrst Voldemort hadde kommet tilbake, og en gang fortalte hun det til og med til en gruppe fjerde- og femte klassinger. Det året gjorde Hermine et forsøk på å få fram Harrys historie ved å arrangere et møte med Rita SlitaTre sopelimer. Under intervjuet var Lulla tilstede og hennes far publiserte intervjuet (sånn det egentlig var) i Kleggen.

Lulla Lunekjær med skytsvergen.png

Lulla Lunekjær maner frem en Skytsverge

Senere det året ble Lulla medlem i Humlesnurrlegionen, hvor hun jobbet hardt. På slutten av skoleåret hadde Harry et syn om at Voldemort torturerte gudfaren hans, Sirius Svaart, i Mysterieavdelingen. Da Harry og Hermine snek seg inn på kontoret til Venke Dolorosa Uffert for å bruke Flumnettet til å se om Sirius var på Grimoldsplass holdt Lulla og Gulla vakt, mens Ronny forsøkte å distrahere Uffert. Men i likhet med Nilus ble de pågrepet av Uffert og hennes Inkvistorialtropp. Troppen holdt dem igjen og kneblet dem, men Lulla registrerte nesten ikke disse handlingene. Alt hun gjorde var å stirre drømmende ut av vinduet som om hun kjedet seg. Harry og Hermine lurte med seg Uffert til Den forbudte skogen, og selv klarte de andre å komme seg vekk fra smygardingene.

Ronny,Lulla,Nilus,Hermine,Harry og Gulla.png

Ronny Wiltersen,Lulla Lunekjær, Nilus Langballe,Hermine Grang,Harry Potter og Gulla Wiltersen i Kampen i Mysterieavdelingen

Etter dette møttes alle i Den forbudte skogen, Harry la planer om å dra til Mysterieavdelingen alene, men de andre sa at de også ville bli med. Lulla fortalte Harry at de kunne bruke [Dystralene for å komme seg til Magidepartementet. I Mysterieavdelingen kjempet de seks ungdommene mot 12 dødsetere. Lulla hjalp blant annet til ved å såre en dødseter ved at hun blåste en modell av planeten Pluto i ansiktet hans. Dessuten beskyttet hun Ronny som hadde blitt truffet av en formel som gjorde at han fniste av alt og Gulla som var skadet. Lulla var i tilegg en av de siste ungdommene som ble satt ut av kampen ved at hun ble bevisstløs. På slutten av skoleåret trøstet hun Harry etter at gudfarens var død.

Det femte året på GaltvortRediger

Lulla Lunekjær i 1996.png

Lulla Lunekjær i 1996

"... men nå har han svære Håsblås-spilleren tatt sluffen fra henne igjen, hva er det han heter, det er noe som likner Biffel - nei, Bøfsle -"
—Lulla som rumpeldunkkommentator[src]

Året etter, høsten 1996 delte Lulla kupè med Harry og Nilus igjen på Galtvortekspressen. Dette året trøstet hun Hermine som ble dårlig behandlet av Ronny, og de ble etterhvert gode venner. Hun overtok også som rumpeldunkkommentator etter Sakarias Smutt. Det var svært mange som fant hennes kommentarer underholdende, fordi Lulla glemte navnene på spillerne og fant på sine egne navn på dem Hun spekulere også på at Smutt led fordi han var en taper - tusling. Ettersom Harry syntes litt synd på Lulla, ba han henne med seg til Snilehorns juleselskap. Der begynte hun en samtale med Professor Rummelfiold. En gang ga hun Harry et brev fra Albus Humlesnurr med beskjed om den neste privattimen.

Da skolen ble angrepet av dødsetere helt på slutten av skoleåret var hun blant de av Humlesnurrlegionens medlemmer som kjempet i slaget sammen med Nilus, Gulla, Ronny og Hermine, de hadde fått Feliksir av Harry. Lulla deltok også i begravelsen til Humlesnurr.

Det sjette året på GaltvortRediger

Lulla i Fleur og Rulles bryllup.png

Lulla Lunekjær møter Harry Potter i bryllupet til Fleur Delacour og Rulle Wiltersen

Sommeren 1997 ble Lulla og faren hennes invitert til Rulle Wiltersen og Fleur Delacour's bryllup ved Hiet. Selv om Harry var forkledd som en av Wiltersen søskenbarna (grunnen var at de var redd for at noen kanskje ville oppdage ham der) klarte Lulla å avsløre ham. Hun danset fornøyd med seg selv ved å snurre rundt på dansegulvet med armene reist.

Selv om skolen det året var under kontroll av Voldemort returnerte Lulla til skolen, som nå ble styrt av Severus Slur, og med Misfall søsknene: Alekto og Argel som professorer. Tidlig i skoleåret prøvde hun, Nilus og Gulla å stjele Gudrik Griffings sverd fra Rektors kontor, men Slur oppdaget dem og sendte dem til Den forbudte skogen hvor de fikk Arrest hos Gygrid. De bestemte seg for å starte Humlesnurrlegionen igjen, for å prøve å ødelegge for dødseterne, og for å prøve å hjelpe Harry, Hermine og Ronny.

Ollivander,Noldus,Lulla.png

Husnissen Noldus redder Ollivander og Lulla Lunekjær fra Malfangenes herrskapshus i 1998

Da Lulla var på vei hjem for å ha juleferie ble hun kidnappet av dødsetere fordi faren hennes hadde skrevet artikler i Kleggen hvor han støttet Harry. Hun ble ført til Malfangenes herrskapshus, hvor hun traff Ollivander (som allerede hadde vært der i flere måneder). Lulla, som den sterke sjelen hun er, klarte seg helt fint under oppholdet, men ble litt trist da Harry Potter, Ronny Wiltersen og Hermine Grang også ble kidnappet. Imidlertidig hjalp Husnissen Noldus dem vekk fra Herrskapshuset etter at han hadde fått i oppdrag å hente Harry, Lulla og de andre av Abriam Humlesnurr, som vae bror til Albus Humlesnurr . Lulla ble i likhet med de andre fraktet til Skjellhuset og hun fikk hvile der noen dager, før de sendte henne videre til Tante Murre.

Lulla var blant dem som raskest dro tilbake til Galtvort etter å ha fått melding på de gamle HL-myntene. Hun dro til Galtvang og gikk igjennom bildet av Ariana Humlesnurr i Galtvang som førte til en gang som endte i Nødvendeligrommet. Da Harry trengte å finne Ravnklos oppholdsrom ble Lulla med ham ettersom hun var en ravnkloing.

Tiden etter GaltvortRediger

Det er ikke så mye man vet om Lulla etter at hun avsluttet som elev ved Galtvort, hun giftet seg imidlertid med Rolf Fisle og de fikk barna Lorcan og Lysander.

TriviaRediger

  • Ifølge pottermore er Lullas hobby å se etter de bortgjemte skoene sine, kunst og støtte farens artikler i Kleggen. Hun blir beskrevet som unik, en ekte venn og sann artist.[1]

Referanser og fotnoterRediger

  1. Pottermore: Lulla Lunekjær

Humlesnurr-legionen
Grunnleggere
Harry Potter · Hermine Grang · Ronny Wiltersen
Ledere
Harry Potter · Nilus Langballe · Lulla Lunekjær ·
Griffinger
Lavendel Bruun · Katti Bull · Tommy Ding · Jokum Finnimann · Dilton Fromm · Frodrik Fromm · Angelina Johnson · Parvati Patil · Alliken Spunt · Laffen Styx · Nigel Wespurt · Frank Wiltersen · Fred Wiltersen
Håsblåsinger
Hanna Abom · Susanne Beining · Julius Finkenfjær · Ernst Maltmann · Sakarias Smutt · Uidentifisert Håsblåsjente
Ravnkloinger
Tom Blom · Cho Chang · Mikkel Kroken · Marietta Eggelkam (forrådte HL) · Antonius Goldstein · Padma Patil
Medlemmer med ukjent hus
Luca Caruso · Alice Tolipan

Tilfeldig wiki