Wikia

Harry Potter

Maggie Smith

Kommentarer0
1 683sider på
denne wikien
Maggie Smith

Maggie Smith

Dame Maggie Smith ble født i Essex den 29. desember i 1934. Hun er i dag kanskje en av verdens mest kjente og anerkjente skuespillere. Hun har i samtlige Harry Potter filmer spilt rollen som Minerva McSnurp.

BiografiRediger

Dame Margaret Natalie Smith ble født i Essex den 29 desember i 1934. Hennes far var lærer ved Oxford University og hennes mor var sekretær. Maggie har vært gift to ganger, først med skuespilleren Robert Stephens, og senere med skuespillforfatter Beverly Cross. Maggie har sammen med Stephens to sønner, Chris og Toby, som begge er skuespillere.

Det var i 1950 at Smiths karriere i skuespillerbransjen begynte. Da startet hun på Oxford Playhouse. I 1956 fikk hun sin filmdebut som en gjest i et selskap i filmen Child in the House. Etter den tid har hun vært med i over 60 filmer i sammen med flere av de mest fremstående skuespillerne i verden. I løpet av sin tid som skuespiller har Maggie hele 6 ganger vært nominert til Oscar, og har vunnet to ganger for The Prime of Miss Jean Brodie (1969) og California Suite (1978).

FilmografiRediger

Downtown AbbeyRediger

Fra 2010 til 2013 hadde Smith rolle i den britiske tv-serien, Downtown Abbey. Her spilte hun «Violet Crawley» og «Dowager Countess of Grantham».

KilderRediger

Tilfeldig wiki