Fandom

Harry Potter

Magiminister

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Magiminister er tittelen på den øverste lederen i det magiske samfunnet, og kan på mange måter sammenlignes med en statsminister, bare at magiministeren i tillegg har ansvar for at det magiske samfunnet skal forbli skjult.
Magiministere.png

Fra venstere til høyere Kornelius Bloeuf (1990-1997)Rufus Grimst (1996-1997) Trivius Fjoth Fjolne (1997-1998) og Nestor Bindebolt (1998-Nåværende)

Det er dessuten magiministerens jobb å representere landets magisamfunn ved internasjonale møter. I tillegg er Magiministeren også leder for Heksingating.

HistorieRediger

Det er uvisst hvor lenge det har vært magiministere, men den første magiministeren man kjenner til er Artemisia Lufkin som startet sin regjeringsperiode i 1811. Den som blir magiminister har blitt valgt av trollmanns-samfunnet, enkelte ganger skjer det imidlertid at den som blir foreslått som magiminister ikke vil være det, da finner tinget en annen kandidat. Dette var tilfellet i 1990 da Albus Humlesnurr nektet å bli magiminister, og Kornelius Bloeuf overtok for ham. Under Bloeuf var Magidepartementet inne i en delvis dårlig fase, med Sirius Svaarts rømming fra Azkaban og Voldemorts gjenfødelse. Da Albus i 1995 ikke klarte å finne passende lærer til jobben som lærer i Forsvar mot Svartekunster grep Kornelius inn og tilsatte Venke Dolorosa Uffert. På den måten fikk magiministerens bestemmelser stor innvirkning på styringen av Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. I 1996 måtte Kornelius innse at Voldemort igjen var kommet til makten, noe som førte til at han valgte og trekke seg som magiminister. Det ble Rufus Grimst som overtok for ham.

Kjente MagiministereRediger

18 århundreRediger

19 århundreRediger

20 århundreRediger

Ukjent periodeRediger

Tilfeldig wiki