Fandom

Harry Potter

Magiske vesener

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Her finner du magiske vesener som finnes i bøkene og filmene om Harry Potter, skrevet av J.K. Rowling.

Argarapp Rediger

Argarapp er en kjempeederkopp (Akromantula) i Harry Potter -serien. Han ble født i 1942 og døde i 1997. Argarapp eies av Rubeus Gygrid. Gygrid har hatt ham siden han selv var student ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. Julian Glover har stemmen til Argarappi filmene. Argarapp er et eksempel på et av de merkelige kjæledyrene til Gygrid som han har hatt gjennom årene. Da Gygrid gikk det tredje året ved Galtvort, ble mysteriekammeret åpnet for aller første gang. Det var Tom Venster som var den egentlige skyldige for å ha åpnet kammeret, men han anklaget Gygrid for å være den skyldige fordi han mente at Argarapp hadde tatt livet av en pike på jentedoen. Etter dette ble Gygrid utvist fra skolen og Tom Venster stengte mysteriekammeret igjen. Tom gjemte hemmeligheten om hvordan kammeret kunne åpnes igjen i dagboken sin. Før det hadde Gygrid hadd Argarapp gjemt i et rom i fangekjelleren på Galtvort, men etter at han ble utvist måtte Aragrapp bo i den forbudte skogen. Der bodde den frem til den døde i Harry Potter og Halvblodsprinsen. Gygrid fant en make til Argarapp når han slapp han ut i den forbudte skog, og de stiftet famile sammen.

I Harry Potter og Mysteriekammeret får Harry og Ronny beskjed av Gygrid at de skal følge etter edderkoppene inn i den forbudte skog. Dette skjedde da Gygrid ble sendt til Azkaban fordi enkelte medlemmer av Magidepartementet mente det er han som har åpnet mysteriekammeret igjen. Harry og Ronny og inn i skogen. De oppdager Argarapp, og han forteller at Gygrid passer på ham og familen hans. Når de har vært der enstund kommer det flere edderkopper, og da sier Argarapp at han ikke kan hindre dem i å spise Gygrids venner. Flaks for dem kommer Herr Wiltersen før dette skjer og Harry og Ronny redder seg unna i siste øyeblikk. Begge to er ganske sinte på Gygrid pga at han ba de gå inn i skogen.

Bukknebb Rediger

Bukknebb er en Hippogriff i Harry Potter-serien. Bukknebb er et av Gygrids kjæledyr. Bukknebb kan fly og det er den spesielle evnen Bukknebb kan. I den tredje filmen om Harry Potter blir Bukknebb dømt til døden. Med hjelp av en tidsvender redder Harry Potter og Hermine Grang ham, så han kan flykte sammen med Sirius Svaart som også er en av Bukknebb's eier. Etter at Sirius Svaart's død blir Bukknebb overtatt av Gygrid igjen, som gir hippogriffen navnet "Vimmelving" slik at folk ikke skal fatte mistanke.

Dystraler Rediger

Dystraler er kun synlige for de som har sett noen, akseptert noen som dør. Dystralerer store, bevigede hester. Dystraler er en av de mest unnvikende og minst heste-like arten av en magisk hest. De har et ufortjent rykte som er et tegn på ren ondskap. Dystraler har hoggtenner og jakter av og til på fugler og blir tiltrukket når du lukter blod. Etter det vi har hørt fra Rubeus Gygridvil de ikke angripe noen på størrelse med mennesker, med mindre de blir provosert. Vingene dems gjør de i stand til å fly veldig raskt over lengre tid, selv om de mesteparten av tiden holder seg på bakken. Retningssansen til dystralene er veldig god, de fører deg dit du vil med engang. De er listet opp under «bevingede hester»-seksjonen i Fabeldyr og hvor de er å finne. Den er delvis temmbar, hvis man har en villig trener og de kan brukes til å trekke laster og de kan også være tjenestevillig, men litt ukomfortabelt transportmiddel for noen som er modig nok.

Galtvort har en flogg med Dystraler apne den forbudte skogen. Der blir de mest brukt til å trekke vognene som fører elevene opp til Galtvang og til slottet. De er trent opp til å ikke angripe postugler. De blir vanligvis introdusert til de elevene som velger faget Stell av magiske vesner i syvendeklasse , men på grunn av Gygrid introduser dem til Harrys femte klasse allerede. Han oppdager dem for første gang i Bok 5 når han er på vei til skolen. Det er fordi han i sitt fjerde år var vitne til at Fredirik Djervell ble drept av Voldemort. Før trodde Harry at vognene var magiske, og gikk helt av seg selv, men det gjorde de ikke.

I Harry Potter og Føniksordenen får vi også vite at i tillegg til Harry Potter, kan også Lulla Lunekjær se dystralene. Hun kan se de på grunn av at hennes mor døde når hun var ung. Litt senere i boken når Ronny Wiltersen, Hermine Grang, Lulla Lunekjær og Gulla Wiltersen bruker Harry Dystraler for å komme seg til Magidepartementet. Det for å redde Harrys gudfar.

Hogg Rediger

Hogg er en diger hund i Harry Potter-serien. Selv om den er gigantisk, er den som en vanlig hund. Den er glad i folk den kjenner, og legger ofte hodet sitt i fanget til Harry Potter og sikler. Hogg eies av Gygrid. Det ser ut som om at Hogg spesielt liker Ronny Wiltersen. Den slikker med ørene hans da de møtes for første gang. Hogg bor sammen med Gygrid i en hytte rett utenfor Galtvort borgen. Han har en egen kurv i hjørnet av hyttens eneste rom. Hogg er med Harry Potter, Hermine Grang og Draco Malfang inn i den forbudte skog da de for første gang skal ha arrest i Harry Potter og De vises stein. Det er ikke mye hjelp Hogg gir siden han stikker av med engang det er noe skremmende. Hogg visste litt mer mot da Lucifus Malfang besøkte Grygrids hytte, da den knurret veldig truende.

Hambuse Rediger

Hambuse er både hann- og hunnkjønn. Det er ingen som eier de. Hambuse er en fiktiv skapning beskrevet i bok- og filmserien og Harry Potter. Hambusen trives på mørke steder, for eksempel i et skap. Den forvandler seg til det som den personen er reddest for. Når en person står ovenfor en hambuse vil hambusen fort bli til det den personen frykter aller mest. Den er kjent for å være en psykisk skade. Det finnes en formel som stopper en hambuse og den heter «Absurudulum». Når en trollmann eller heks utfører denne formelen på hambusen og tenker seg hambusen i en komisk situasjon, vil den forvandle seg til dette, før den forsvinner. Elevene på Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom lærer om den i sitt tredje år, i en "forsvar mot svartekunster"- time med Remus Lupus. Harry vil bruke en hambuse når han skal lære seg «forvento vergum» formelen.

Hva hambusen forvandler seg til for kjente karakterer i Harry Potter serien er:

Harry Potter: Desperant.

Remus Lupus: Fullmåne.

Hermine Grang: Professor McSnurp forteller henne at hun har strøket i alle fag.

Ronny Wiltersen: Edderkopp

Nilus Langballe: Professor Slur

Molly Wiltersen: De hun er glade i døde

Parvati Patil: Blodflekket mumie

Padma Patil: Kobra

Tommy Ding: Levende, avkappet hånd

Jokum Finnimann: Ule

Albus Humlesnurr: Søsteren Ariana død.

Voldemort: Seg selv død

Nussi Rediger

Nussi er en trehodet hund i Harry Potter-serien. Hunden er Gygrids, og den blir brukt til å holde vakt over et fallem ved Galtvort. Den leder til et underjordisk kammer der de vises stein er gjemt. Måten man kan komme forbi Nussi er å spille musikk til ham, så han sovner.

Vi møter Nussi for første gang i Harry Potter og De vises stein når Harry Potter, Ronny Wiltersen og Hermine Grang blir lurt av Draco Malfang til å gå fra tårnet mitt på natten. Da må de løpe fra Argus Nask. De havner i en gang i fjerde etasje i slotter, der de må komme seg gjennom en låst dør. Hermine imponerer som vanlig de to andre ved å vise at hun har lært seg en ny trylleformel for å åpne låste dører på egen hånd («alohomora»). Når de har kommet inni rommet med den låste døren føler de seg trygge, men det varer ikke lenge. Helt til de oppdager at de står kun noen få skritt unna et sint, men stort trehodete hund. I filmen er historien endret slik at Harry, Hermine og Ronny tilfeldigvis går seg bort i en trapp og oppdager plutselig en korridor i fjerdeetasjen der de ikke får lov å være. Fru Hansen kommer og ser dem, og de blir redde og rømmer bak den låste døren.

Tullerusk Rediger

Tullerusk er Ronny Wiltersen ugle. Det engelske navnet er «Pigwidgeon». Navnet er tatt fra et ekte, men esoterisk, ord som betyr liten. Det er en passende beskrivelse på denne overivrige, selvsikre, hyperaktive uglen, spesielt sammenlignet med de formelle buduglene. Det norske navnet «Tullerusk» er mer med den hyperaktive oppførselen å gjøre. Forkortelsen er «Rusk». Tullerusk var en gave til Ronny Wiltersen fra Sirius Svaart. Dette var fordi den skulle erstatte rotten hans Skorpus. Den fikk navnet sitt etter Ronnys søster, Gulla Wiltersen.

Mange lurer på hvordan type ugle Tullerusk er, men J.K. Rowling har bekreftet dette på nettsiden sin at det er en Dverghornugle. Det er en liten ugleart med øreliknende fjør som hun hadde såvidt nevnt om i en tidligere bok.

Tilfeldig wiki