Fandom

Harry Potter

Malacrux

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

The Horcrux.jpg
Malacrux
Informasjon om objektet
Eier
Bruk

Å inneholde fragmenter av en sjel og forhindre død

Opptredener
Første opptreden

Harry Potter og Halvblodsprinsen

Siste opptreden

Harry Potter og Dødstalismanene

En Malacrux er et objekt som en trollmann har valgt å kapsle inn en del av sjelen sin i. Ved å dele sjelen opp i biter blir man udødelig i den betydning at hvis sjele-biten som fortsatt bor i kroppen blir drept, vil en fortsatt eksistere i verden. Men ved å dele opp sjelen blir også hver bit mindre kraftfull, og kan ikke måle seg med en ren og komplett sjel. Oppdelingen er jo sterkt imot sjelens natur, og regnes som veldig mørk magi fordi en må drepe et annet menneske for å lage en malacrux. Mord river sjelen istykker og slipper fri deler av sjelen. Malacrux-teorien handler om å få tak i denne sjelebiten og innkapsle den. Det finnes en formel for å kapsle inn sjelen sin, det blir nevnt av Horatsion Snilehorn i Halvblodsprinsen når han snakker med Tom Venster i et minne.

MalacruxRediger

I mange tiår, og kanskje århundrer hadde trollmenn lett etter en måte som kunne gjøre dem udødelige. Mange personer mislyktes i arbeidet med å lage malacruxer og døde. Det er uvisst hvem som lagde den aller første malacruxen, men mye taler for at det var Herpo den grimme. [1]

Kjent tilfelleRediger

Voldemort var bokstavelig talt livredd for døden, og han søkte derfor diverse måter å bli udødelig på, blant annet Enhjørningsblod og De vises stein. For å opprettholde udødeligheten måtte han da drikke jevnt og trutt av livseliksiren eller Enhjørningsblod. Voldemort likte alltid å operere på egen hånd, og han ville derfor ikke være tilfreds med å være avhengig av jevnlig tilførsel av noe slags stoff for å leve. Han valgte derfor malacruxer. Voldemort var så redd for døden at han valgte å dele opp sjelen i seks deler, senere kjent at det ufrivillig ble sju på grunn av ustabilitet i sjelen etter oppdelingen, noe som svekket sjelens styrke i helhet betraktelig. Han følte seg sterkt knyttet til store magikere, noe han selv ble med årene. Derfor ville han at malacruxene skulle være verdifulle gjenstander fra store trollmenn. Han plasserte dem på steder han var rimelig sikker på at ingen ville lete etter dem. Men Humlesnurr fant ut av hemmeligheten, og overlot Harry oppgaven når han døde.

Her er en liste over malacruxene, steder de ble gjemt, og info om ødeleggelse:

Gjøre sjelen komplett igjenRediger

Som nevnt kan man lage en malacrux ved å drepe et menneske. Det finnes en måte å gjenforene malacruxer til en komplett sjel. Det er ved å angre. Angre intenst på at man har drept et menneske (eller flere som i tilfellet under). Angeren er smertefull og nærmest uutholdelig, så den som angrer er i fare for, og kan, dø.

ReferanserRediger

  1. http://www.the-leaky-cauldron.org/2007/12/23/transcript-of-part-1-of-pottercast-s-jk-rowling-interview

Tilfeldig wiki