Fandom

Harry Potter

Mat og drikke

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentar1 Share

Selv hekser og trollmenn må spise og drikke. Her er en samling av de mest populære varene.

BRediger

BaconRediger

Det virker som at Bacon er en ganske vanlig rett i trollmannsverdenen, bacon ble blant annet severt på Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom høsten i 1992. I tillegg er baconsandwich et av Ronny Wiltersens favorittmåltider.

Biff- og nyrepuddingRediger

Biff- og nyrepudding er en pudding som stort sett er fylt av terningbiter med biff, delt nyre, fritert løk og brun saus. Puddingen er svært vanlig i Storbritannia og ble servert på Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom da de utenlandske elevene ankom skolen i forbindelse med Tretrollmannsturneringen i 1994.

BlodpuddingRediger

Blodpudding er en slags pølse som man lager ved å koke dyreblod. Puddingen tar del i den tradisjonelle frokosten i Irland, Storbritannia og de Canadiske provinsene Nova Scotica og Newfoundland. Ronny Wiltersen spiste blodpudding i 1994 etter at han hadde stått over Bouillabaissen som ble servert.

BouillabaisseRediger

Denne retten er veldig populær i Frankrike. Det er en suppe laget av sjømat og som blant annet ble servert under Tretrollmannsturneringen i 1994 fordi den franske skolen Beauxbatons magiakademi er en av tre skoler som er med i turneringen.

CRediger

ChipsRediger

Chips er oppskårede poteter som ofte er fritert. På velkomstfesten i 1991 ble det servert chips fra store boller. [1]

DRediger

DragekjøttRediger

Dragekjøtt er svært blodig og grønnfarget. Kjøttet bruker man til å legge på sår og blåmerker for å dempe smerten av skadene. Det er imidlertid uvisst om det er tilregnelig å spise dragekjøttet, men det kan brukes til å lage dragetartar. Dragekjøtt ble brukt av Rubeus Gygrid etter at han hadde vært i kamp med halvbroren Gnurrg.

ERediger

EggtoddiRediger

Eggtoddi er en drikke bestående av egg, melk, sukker, vanilje sukker, malt kanel og noen ganger konjakk. Beboerne i Hiet pleide å drikke denne drikken rundt jul.

FRediger

FiolvannRediger

Fiolvann er en drikk, som muligens er laget av gjellegress. Drikken selges blant annet på Tre sopelimer og har blitt kjøpt av blant annet Minerva McSnurp [2] og Lulla Lunekjær. Romilda Vamm prøvde en gang å få Harry til å drikke fiolvann som var tilsatt Kjærlighetseliksir [3]

GRediger

GresskarjuiceRediger

Gresskarjuice er en kald drikk som er populær i trollmannsverdenen og blant studentene ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. Juicen blir severt ved mange anledninger som frokost, middag, på fester og andre anledninger. Det kan virke som at gresskarjuice innehar den samme rollen som appelsinjuice og eplejuice har i gompeverdenen. Gresskarjuice kan blant annet kjøpes på Galtvortekspressen.

GuflerotekstraktRediger

Guflerot er en lilla drikk som er laget av Guflerot. Xenofilius Lunekjær og Lulla Lunekjær pleide ofte å lage denne drikken, og den ble servert til Harry Potter, Hermine Grang og Ronny Wiltersen da de var på besøk hos Xenofilius i 1998.

IRediger

IldwhiskeyRediger

Ildwhiskey er en alkoholholdig drikk, som bare trollmenn og hekser over 17 år kan kjøpe. Det finnes forskjellige typer ildwhiskey, men de mest populære er Ogden's gamle ildwhiskey og Blishen's ildwhiskey. Drikken er kjent for en følelse av å bli brent når man drikker den, derav navnet.

KRediger

KalkunRediger

Kalkunkjøtt serveres ved flere tilfeller i trollmannssamfunnet. Kjøttet ble servert både på juleballet i forbindelse med Tretrollmannsturneringen i 1994 [4] og på velkomstfester ved skolen.

KyllingRediger

Kylling er et svært populært kjøtt i trollmannsverdenen, spesielt ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom hvor kylling serveres i flere varianter som kyllingfrikasse, nuddelsuppe med kyllingsmak, kyllingsalat, pai med kylling osv...

RRediger

RosinpuddingRediger

Rosinpudding er en pudding som serveres i Storbritannia. Puddingen ble servert under velkomstfesten i 1994.

SRediger

SirupsterteRediger

Sirupsterte er en tradisjonell, engelsk dessert, som blandt annet Harry Potter har en viss forkjærlighet for. Det er en type pai som serveres varm.

SmørterølRediger

Denne drikken er svært populær i store deler av trollmannsverdenen. Drikken blir enten servert kald i flasker eller varm fra en mugge [5]. Husnisser kan bli fulle av smørterøl, noe som ikke skjer hos mennesker. [6]

YRediger

YorkshirepuddingRediger

Yorkshirepudding er en matrett som har sin opprinnelse i byen Yorkshire i England. Puddingen er laget av en røre og blir ofte servert sammen med roastbeef og sjy. Puddingen ble servert under velkomstfesten i 1994.[7]

ReferanserRediger

  1. Harry Potter og De vises stein
  2. Harry Potter og Fangen fra Azkaban
  3. Harry Potter og Halvblodsprinsen
  4. Harry Potter og Ildbegeret
  5. http://www.hp-lexicon.org/wizworld/butterbeer.html
  6. Harry Potter og Ildbegeret
  7. Harry Potter og Ildbegeret-Kapittel:tolv, tretrollmannsturneringen

Tilfeldig wiki