Fandom

Harry Potter

Petter Pittelpytt

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer3 Share

Pitteokjsdushd.jpg
Petter Pittelpytt
Biografi
Kjønn

Mann

Hårfarge

Brun

Født

1960

Død

1998

Blod Status

Fullblods

Alias

Ormsvans

Tryllestav

Valnøtt med hjertestreng av drage 9 3/4"

Lojalitet

Voldemort

I filmene
Første opptreden

Harry Potter og Fangen fra Azkaban

Siste opptreden

Harry Potter og Dødstalismanene

Årsak

Sin død

Petter Pittelpytt ble født i 1960 og var elev ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom i perioden 1971 - 1978.

BiografiRediger

Petter Pittelpytt startet på Galtvort i 1971, og ble sortert til Griffing, hvor også Jakob Potter I ble elev det samme året. Han var med i Potters gjeng, som foruten de to besto av Sirius Svaart og Remus Lupus. De kalte seg "Ukruttene". Da de i 2. klasse fant ut at Lupus var en varulv, bestemte de tre andre seg for at de skulle prøve å bli animagere, slik at de kunne holde Lupus med selskap også når han var forvandlet til en Varulv. Dette lyktes de med i 5. klasse, og Pittelpytts dyreform var en rotte. Dette førte til at han ble kalt Ormsvans.

Årene etter GaltvortRediger

Vennskapet med "Ukruttene" varte også etter skoledagene, og da krigen mot Voldemort raste som verst, og Jakob og Lilly Potter så seg nødt til å gå i dekning for å redde livet, ble Pittelpytt valgt ut til å være lønndomsholder da de utførte Fideliusformelen. Opprinnelig var det meningen at Sirius skulle vært lønndomsholder, men dette ble byttet i siste liten uten at noen kjente til det, fordi Sirius mente at det ville være langt mindre sjanser for at fyrst Voldemort skulle mistenke en pusling som Pittelpytt for å ha blitt valgt til lønndomsholder. Pittelpytt forrådte Potterne til Voldemort, så han drepte dem. Svaart var den eneste som visste dette, så han fant Pittelpytt og skulle til å drepe han, da Pittelpytt skrek over hele gata at Svaart hadde forrådt Potterene. Etter dette bombet han hele gata og kuttet av seg selv fingeren. Han gjorde seg om til en rotte og stakk av. Svaart fikk da skylden for å drepe 13 mennesker, inklurdert Pittelpytt, og for å ha forrådt Potterene til Voldemort, siden det var bare han selv, Pittelpytt og Potterene selv som visste at de hadde byttet om i siste liten.

Petter Pittelpytt som Skorpus Rediger

De neste tolv årene skjulte Ormsvans seg i rotteform. Han var nødt til å ligge lavt, for han visste at dødseterne ville være på jakt etter ham. Han skjulte seg for alle andre også, slik at de skulle tro han var død. På et eller annet vis havnet han i Wiltersen-familiens eie, som kjæledyret til Perry Wiltersen. Perry kalte ham Skorpus. Da Ronny begynte på Galtvort, arvet han Skorpus.

Hermine Grangs katt Skeivskank var svært mistenksom overfor denne rotta, og forsøkte å angripe ham hver gang han fikk sjansen. Dette resulterte i at Pittelpytt nok en gang måtte late som han var blitt drept, noe som førte til en større krangel mellom Ronny og Hermine. Pittelpytt visste også at Svaart, som på dette tidspunktet hadde klart å rømme fra Azkaban, fortsatt var på jakt etter ham. På slutten av Harrys tredje skoleår, avslørte Svaart og Lupus hele sammenhengen for Harry og hans venner. Til slutt klarte Pittelpytt igjen å slippe unna.

Pettigrew_to_Wormtail.gif

Ormsvans forvandler seg til Skorpus

Senere virke Rediger

Etter at Pittelpytt klarte å rømme fra de andre, satte han kursen mot Albania hvor ryktene sa at hans gamle herre, Voldemort, var å finne. Han rådførte seg med flere rotter på veien, og klarte til slutt å finne ham. I Albania traff han dessuten Berta Flurp. Ved sommertider tok Pittelpytt og Voldemort seg inn i Vensterhuset. På førsommeren året etter, hjalp Pittelpytt Voldemort med å gjenoppstå, ved å gi ham hånden sin. Voldemort ga, etter at han hadde gjennoppstått, Pittelpytt en sølvhånd som erstatning for Pittelpytts ødelagte. I 1998 døde han, kvalt av sin egen sølvhånd, fordi han hadde vist Harry nåde.

  • Petter Pittelpytt som en lego minifigur

Dødsetere
Leder:
Voldemort
Medlemmer i Dødsetere
Alekto Misfall · Argel Misfall · Augustus Rottenroll · Antonin Dolohov · Averson (I) · Averson (II) · Bartemius Kroek jr. · Bellatrix DeMons · DeMons · Draco Malfang (hoppet av) · Ellmann Rosinius · Gissik · Gurgel · Igor Karkaroff (hoppet av) · Juksom · Krabbe · Lucifus Malfang (hoppet av) · Multiplom (I) · Multiplom (II) · Nokk · Petter Pittelpytt (hoppet av) · Radamsus DeMons · Regulus Arcturus Svaart (hoppet av) · Rodolfus DeMons · Scharff · Severus Slur · Torfinn Røwle · Trassel · Wolmer McKnife · Winther · Øxodd
Allierte til dødseterne
Golgorosk · Grylius Gurgel · Fenris Vargar · Narsissa Malfang (hoppet av) · Quirinus Krengle · Skabbers · Venke Dolorosa Uffert · Vincent Krabbe
Andre kontakter
Desperanter · Jøtuler (under kontroll av Golgorosk) · Hukere · Registreringskontoret for Gompefødte · Varulver

Tilfeldig wiki