Fandom

Harry Potter

Prefekt

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Percy.jpg

Perry Wiltersen tidligere Griffing prefekt

Elever som utmerker seg på en eller annen måte har stor sjanse til å bli prefekt i sitt femte år ved Galtvort, de kan da fortsette som prefekter i sine to siste år ved Galtvort også. Personen vil ha sin fulle makt til å patruljere i gangene. Stillingen blir tildelt av Husstyrer og Rektor eller rektorinnen.

RolleRediger

Prefekt.png

Prefekt

De som er prefekter har full myndighet til å trekke elever som gjør noe galt i Huspoeng, men det er ikke lov for en prefekt å ta huspoeng fra en annen prefekt. I korridoren i sjette klasse har prefektene et eget bad, eller rettere sagt et gedigent boblebad med titalls kraner. En annen rolle prefektene har er å følge førsteklassingene til oppholdsrommene den første kvelden de er i slottet. Elever som blir prefekter har stor sjanse til å bli Topptillittsmann eller kvinne, men en elev trenger ikke å ha vært prefekt for å bli det. Et eksempel på det var at Remus Lupus ble utpekt som prefekt for Griffing, mens Jakob Potter (som gikk i det samme årskullet ble topptillittsmann).

Kjente prefekter frem til 1997Rediger

GriffingRediger

RavnkloRediger

SmygardRediger

Listen over er ikke helt komplett ettersom den kun inkluderer studenter i Harrys år.

Tidligere prefekterRediger

GriffingRediger

HåsblåsRediger

RavnkloRediger

SmygardRediger

Tilfeldig wiki