Fandom

Harry Potter

Rektorens kontor

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer2 Share

Dumbledore's office UE booklet 1.jpg
Rektorens kontor
Informasjon om stedet
Beliggenhet

Første etasje, Rektorens tårn, Galtvort borgen, Skottland, Storbritannia

Beboere

Rektorer

Opptredener

Rektorens kontor ligger i Rektorens tårn i Galtvort borgen. Det er på dette kontoret at rektoren eller rektorinnen ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom arbeider i skoleåret. For å komme seg til kontoret må man gi et passord til gurgen som vokter inngangen til rektors kontor i tredje etasje.

HistorieRediger

Tidligere årRediger

Man vet ingenting om hvor lenge rektors kontor har vært i bruk, men siden det henger portretter der av tidligere Galtvort rektorer som Fylida Spore, Eoessa Sakndenberg, Ambrose Swott, Vindictus Veridian, Dilly Diddeli, Finius Persilius Svaart, Salmander Fisle og Kronian er det sannsynlig at kontoret har vært i bruk siden begynnelsen av 1000-tallet.

1943Rediger

Lucifus, Harry og Albus på humlesnurrs kontor.jpg

Albus Humlesnurr, Harry og Lucifus Malfang på kontoret.[1]

Da Harry Potter gikk sitt andre år ved Galtvort fikk han se Tom Dredolo Vensters minne om kontoret slik det var i 1943. I 1943 var det Armando Duppel som var rektor ved Galtvort og i minnet diskuterte Duppel og Venster Mysteriekammeret og Galtvorts fremtid.

Spesiell evneRediger

Det virker som kontoret har sin egen vilje, for året da Dolorosa Uffert erklærte seg selv som rektor, ville ikke kontoret åpnes opp. Finius Persilius Svaart, den mest forhatte rektoren på skolen, har nevnt at det er fordi kontoret kun åpner for de rettmessige rektorer.

I filmeneRediger

Harry på vei opp til rektors kontor.jpg

Harry på vei opp til Humlesnurrs kontor.[2]

Kontoret er delt inn i tre hovedområdet, samt et loft. Det første området inneholdet en rekke portretter av tidligere rektorer, et skap og bord fylt med Humlesnurrs sølvinstrumenter og en peis. På det andre området finner vi rektorens skrivebord og stolen som er omgitt av bokhyller. Det tredje området er en liten stue bak selve skrivebordet. Loftet ved trappetrinnet er begge sidene av skrivebordene og der finner man også Humlesnurr sitt teleskop. Det er igjen en liten trapp fra loftet som fører deg enda høyere opp, noe som gir deg fugleperspektiv av kontoret.

Selv om utformingen av kontoret er uendret gjennom filmene, har vi fått se små endringer i nesten hver nye film:

  • Skapet på kontoret var modifisert mellom andre og fjerde film. I den andre filmen hadde skapene gitter på seg. I den fjerde filmene var gitteret erstattet med glass.
  • I fjerde film var også malerier på veggene omøblert på fra hvordan det så ut i andre film. Her er det særlig det store maleriet av trollmannnen som sover mens han lener seg mot en stol som har blitt fjernet.
  • I den femte filmen, er portrettene av Everklena og Finius, samt føniksen blitt flyttet på til øverste nivå av teleskopet.
  • I den sjette filmen er det laget noe dekroative detaljer på undersiden av loftet.
  • I den åttende filmen er mesteparten av dekroasjonene på kontoret fjernet.

Kjente passord for Rektorens kontorRediger

TriviaRediger

Humlesnurr kontor.jpg

Humlesnurrs kontor sett fra en annen vinkel.

Humlesnurrs kontor Ildbegeret.jpg

Humlesnurrs kontor i filmen Ildbegeret.

Portretter Humlesnurrs kontor.jpg

Noen portretter på kontoret.

Galtvort portrettet i Humlesnurrs kontor.jpg

Flere portretter på rektorens kontor.

  • I filmen av Mysteriekammeret er inngangen til rektorens kontor midt på gårdsplassen, mens i film og spillutgaven av Føniksordenen har inngangen blitt flyttet.
  • I filmen av Fangen fra Azkaban, er stedet hvor Harry hadde arrest med Remus Lupus det samme stedet som brukes som rektorens kontor i Mysteriekammeret.
  • I Ildbegeret, er inngangen til rektors kontor oppgitt å være i andre etasje. I Halvblodsprisen er inngangen i syvende etasje. De har forklart det slik at Galtvort har et 'magisk skiftende gulvplan'.
  • I Dødstalismanene, nevner Hermine at hun fikk bøkene om malacruzer bort fra rektorens kontor med en trylleformel. Hun kunne i det ene øyeblikket se bøkene fly ut av vindene, og inn til Griffings guttesovesal hvor hun befant seg.
  • Maleriene som brukes i filmen er stort sett malerier av besetningsmedlemmene som er kledd opp og blitt forandret på utseende slik at de ligner mer på trollmenn og hekser.
  • Alle bøkene som finnes på rektorens kontor i filmene er bare gule sider som er bundet sammen, å de ser ut som gamle magibøker.
  • Alfonso Cuaró, regissør for Fangen fra Azkaban har sagt at rektorens kontor er blant hans favoritt på settet, selv om kontoret praktisk talt ikke vises i denne filmen.
  • Rektorens kontor var det dyreste å lage. Regissør Chris Columbus og produksjonsdesigner Stuart Craig ble fortalt at det ville vært for kostbart å bygge om.
  • Settet av rektorens kontoret er i virkeligheten relativt trangt. Det er derfor for at de skulle klare å filme fra forskjellige vinkler, at det var nødvendig med flyttbare vegger skjult bak hyller og skap.

OpptredenerRediger

Referanser og fotnoterRediger

  1. Film: Harry Potter og Mysteriekammeret
  3. https://www.youtube.com/watch?v=x204ChZi1Mg

Tilfeldig wiki