Fandom

Harry Potter

Rettssal ti

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Wizengamot.jpeg
Rettssal ti
Informasjon om stedet
Beliggenhet

Plan 10, Det britiske magidepartementets hovedkvarter, Whitehall, London, England

Eier

Magidepartementet

Opptredener

Rettssal ti er en av flere rettsaler tilknyttet Magidepartementet og ligger på plan 10 i Magidepartementet. Rettsalen blir benyttet av Det Magisk-juridiske råd og Heksingating og fire kjente høringer har funnet sted der.

HistorieRediger

1981 høringeneRediger

Etter at Voldemort falt fra makten i oktober 1981 gjorde daværende leder av Avdelingen for Magisk jus, Bart Kroek sr. og svartspaneren Alastor Bister en hederlig innsats som førte til at mange personer som var anklaget for dødseter virksomhet ble arrestert og innhentet til avhør. Blant dødseterne var Igor Karkaroff, Ludo Humbag, Bellatrix, Rodolfus og Radamsus DeMons, selv Kroeks sønn Bart Kroek jr. ble hentet inn til avhør.

Avhøret av KarkaroffRediger

Igor Karkaroff: "Det er èn ting dere må forstå, og det er at Han-hvis-navn-må-være-unevnt alltid opererte i største hemmelighet ... vi visste aldri navnene på alle våre meningsfeller – det var bare han selv som visste hvem alle var –"
Galøye: "Og det var jo et klokt trekk, viser det seg, siden det forhindret folk som deg, Karkaroff, i å angi hver bidige èn."
— Karkaroff og Galøye under høringen[src]

Under avhøret med Igor Karkaroff valgte Karkaroff å frigi navn på flere tidligere dødsetere for å selv slippe straffen som ellers hadde ventet ham i Azkaban. Karkaroff oppga først Antonin Dolohov, Ellmann Rosinius, Trassel, Multiplom og Severus Slur, men fikk høre at de fire første var tatt og at Slur var utenfor mistanke. Karkaroff ble svært desperat etter dette, og oppga at Augustus Rottenroll (som tidligere hadde vært en av de unevnlige i Magidepartementet hadde vært en spion for Voldemort. Det er tenkelig at han oppgav flere navn i ettertid.

Avhøret av HumbagRediger

Ludo Humbag ble innkalt til høring i Heksingating fordi han hadde lekket informasjon om Magidepartementet til Augustus Rottenroll. Ludo forsvarte seg med at han ikke visste at Rottenroll var en dødseter, Rottenroll hadde vært en nær venn av Ludos far. Som takk for informasjonen Ludo gav snakket Rottenroll om å tilby ham en plass i departementet. Bartemius Kroek sr. vurderte å sende Humbag til Azkaban, men til hans store ergelse ble Humbag frikjent på alle punkter.

Rettsak mot Bellatrix, Rodolfus, Radamsus og Bart jr.Rediger

I 1981 oppsøkte Bartemius Kroek jr., Bellatrix, Rodolfus og Radamsus DeMons Allinda og Frank Langballe og torturerte dem til vannvidd noe som resulterte i at paret havnet på permanent post på St. Mungos hospital for magiske sykdommer og skader. De fire dødseterne ble fanget og innhentet til rettsak.

Samtlige av de fire ble funnet skyldige og ble dømt til livstidssoning i Azkaban for handlingene sine. Selv om Kroek jr. prøvde å si ifra seg sin skyld og trygle faren ved å påstå at han hadde havnet iblant feil folk, men faren nektet å høre på ham. Før forlot rettsalen benyttet Bellatrix sjansen til å erklære hvor sikker hun var på at Voldemort kom til å komme tilbake for familien hennes skyld.

Displinærhøringen av Harry PotterRediger

Sommeren i 1995 sendte Venke Dolorosa Uffert to desperanter til Søndre syting. Disse to desperantene kom i nærvær av Harry Potter og Dudleif Dumling, noe som førte til at Harry så seg nødt til å mane frem en skytsverge for å beskytte seg selv og fetteren fra desperantene. Kort tid etter at Harry manet frem skytsvergen mottok han et brev fra Mafalda Hopstok der han først fikk beskjed om at han han var utvist fra Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom og siden et nytt der han fikk beskjed om å møte til høring i Magidepartementet. Tiltross for at høringen skiftet tidspunkt rett før Harry skulle inn, rakk han det takket være Arthur Wiltersen og Pukkel. Kornelius Bloeuf prøvde å få Harry utvivst fra Galtvort, men Albus Humlesnurr , vitneutspillet fra Arabella Figg og flere medlemmer av Heksingating, deriblant Amelia Beining førte til at Harry ble frikjent.

De anklagedeRediger

Tilfeldig wiki