Fandom

Harry Potter

Richard Harris

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Richard-Harris.jpg

Richard Harris

Richard Harris (1930 - 2002) var en britisk skuespiller. Harris hadde rollen som Albus Humlesnurr i Harry Potter og De vises stein og Harry Potter og Mysteriekammeret.

BiografiRediger

Richard St. John Harris ble født 1. Oktober 1930 i Limerick, Irland. Harris var en svært dyktig rugby spiller og hadde et sterkt forhold til litteratur. Som tenåring fikk Harris beklageligvis turbekolose noe som gjorde at han måtte fravike fra planene om å bli rugby spiller. Etterhvert ble Harris interessert i teater og så forestillingen Henry IV. Han startet ved The London Academy of Music and Dramatic Art og brukte flere år på sceneproduksjon. I 1959 debuterte han på scenen i Shake Hands with the Devil og fikk etter det roller i flere filmer.

Utover på 1970-tallet var han ofte å se på scenen, men opptredenene hans varierte fra over gjennomsnittet til dårlig. I denne perioden var han å se i filmer som Bloomfield (1971), Gulliver's Travels (1977) og Haisommer (1975). I 1981 hadde han en rolle i "Tarzan, apenes konge" en heller latterlig produksjon av Bo Derek. Men utover på 1990-tallet lysnet det for Harris, i 1993 var han å se i Wrestling Ernest Hemmingway og i 1997 i This Is the Sea.

På starten av 2000-tallet ble han kjent for den yngre generasjon i rollen som Albus Humlesnurr i Harry Potter og De vises stein og Harry Potter og Mysteriekammeret.

Harris døde av lymfekreft 25. Oktober i 2002 og vil bli husket som en energisk, omfangsrik og gripende skuespiller.

Tilfeldig wiki