Fandom

Harry Potter

Robbie Coltrane

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Robbie_Coltrane_%28Rubeus_Hagrid%29.jpg
Robbie Coltrane
Biografi
Fullt navnAnthony Robert McMillan
Født30. mars 1950
NasjonalitetSkotsk
KjønnMann
YrkeSkuespiller

Robbie Coltrane (født 30. mars 1950 i Rutherglen, Skottland) er navnet på personen som spiller Rubeus Gygrid i Harry Potter-filmene.

BiografiRediger

Anthony Robert McMillan (bedre kjent som Robbie Coltrane) ble født 30. mars 1950 i Rutherglen, Skottland som sønn av Ian og Jean McMillian. Allerede i ung alder var Robbie interessert i kunst, musikk, filmer og biler. Som 12 åring gjorde Robbie debut på scenen ved Glenalmond College. Etter endt college startet Robbie ved Glasgow Art School der han hadde hovedfokus på kunst, maling og film. I 1973 laget unge Robbie en dokumentar ved navn "Young mental health" som fikk nominasjonen "årets film" av Scottish Education Council.

I 1980 debuterte Robbie på TV som "grense-vakt" i BBCs mini serier "The lost tribe", senere debuterte han på storskjerm som limousin sjåfør i "La mort en direct". Hans første store rolle var i 1981 da som dektektiv Fritz Langley i Subway Riders. Etterhvert ble Robbie et velkjent ansikt i komikerverdenen gjennom "Alfresco" (1983), "The Supergrass" (1985) og "The Pope Must Die" (1991).

Etter flere skuespiller oppdrag ble Robbie i 1999 tilbudt rollen som Rubeus Gygrid etter å ha blitt håndplukket av J.K. Rowling. Robbie hadde egentlig ikke spesielt lyst på rollen, men barna hans fikk overtalt ham [1].

ReferanserRediger

  1. http://www.imdb.com/name/nm0001059/bio

Tilfeldig wiki