Fandom

Harry Potter

Slaget om Galtvort

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentar1 Share

Slaget om Galtvort fant sted den 2. Mai 1998 og var det aller siste slaget i Den andre trollmannskrigen.
Hogwarts Castle during the Battle of Hogwarts.jpg

Galtvort under Slaget ved Galtvort

HistorieRediger

I forkantRediger

Etter at Harry Potter,Ronny Wiltersen og Hermine Grang flyktet på en drage fra Trollmannsbanken Flirgott havnet de like i nærheten av Galtvang. Harry hadde en følelse av at de måtte se etter en MalacruxGaltvort etter som Fyrst Voldemort hadde tilknytning til borgen. De tre dro til Galtvang, i Galtvang var det Desperanter som var på vakt. Harry utførte en Vergeformel og ble nesten oppdaget av dødsetere, men heldigvis fikk barmannen på Galthodet (som viste seg å være Abriam Humlesnurr) dem inn på Galthodet og opp i etasjen over. Han fikk dødseterne (som hadde sendt ut despereantene) til og tro at Harrys skytsverge var noe annet en det det var. Abriam fikk sa også ikke så litte stygt om dødseterne og Voldermort som selvsakt i dødseterne likte. Der kunne de gå igjennom portrettet av Ariana Humlesnurr og kom seg til Nødvendeligrommet, sammen med Nilus Langballe.

I Nødvendeligrommet ble de tre møtt med enorm glede, og de som var der kontaktet resten av den gamle Humlesnurrlegionen med de spesielle myntene som Hermine hadde forhekset. Lulla Lunekjær tok med seg Harry opp i Ravnklotårnet for å vise ham bysten av Rasla Ravnklo. Voldemort hadde tidligere plassert Argel Misfall der i tilfelle Harry skulle dukke opp og hun klarer å kontakte ham før Lulla lamslår henne. Like etterpå kom broren Alekto på utsiden av døra og lurte på hvorfor ikke Argel svarte ham. Da Alekto skjønte at søsteren hadde blitt lammet, sa han at han ville gi skylda til ravnkloingene for å ha tilkalt Voldemort. Professor McSnurp som også ankom, ble irritert på Alekto.

SlagetRediger

Alle husstyrerne vekker elevene i hvert sitt hus og tar dem med til storsalen, der blir det startet evakuering av de mindreårige elvene. Voldemort ankommer Galtvort under evakueringen.

Under evakueringen høres Voldemorts stemme flere ganger om at bare han får Harry vil slaget bli utkjempet. Filius Pirrevimp, Pomona Stikling og Minerva McSnurp tar med seg hver sin gruppe opp til tårnene. Remus Lupus, Arthur Wiltersen og Nestor Bindebolt tar med seg sine grupper ut i parken og Fred og Frank Wiltersen tar med seg sine grupper og dekker de hemmelige gangene.

Harry får omsider snakket med den grå damen, husspøkelse i Ravnklo som forteller ham om diademet, omsider skjønner Harry hvor det kan være gjemt; Nødvendeligrommet, i rommet hvor allting var gjemt. På veien dit finner han endelig Ronny og Hermine som har greid å komme seg inn i Mysteriekammeret etter basilisk tenner til å ødelegge malacruxen de fant i DeMons hvelvet. I Nødvendeligrommet dukker Draco Malfang, Vincent Krabbe og Grylius Gurgel opp. De duellerer, men allikevel klarer de å finne malacruxen. Krabbe klarer å ødelegge den med satanstunger, svart røyk som han klarte å trylle fram. Satanstungene som Krabbe tryllet fram førte til at det begynte å brenne i Nødvendeligrommet. Harry, Ronny, Hermine, Draco og Gurgel kom seg unna, men Krabbe døde i flammehavet.

Etter å ha kommet ut fra Nødvendeligrommet må Harry på ny finne ut hva Voldemort gjør og hvor han er for å komme til slangen, som er den siste malacruxen i live. Han finner ut at han er i Hylehuset. Etter at Harry, Ronny og Hermine ankommer Hylehuset oppdager de Voldemort og Severus Slur der i diskusjon. Voldemort dreper til slutt Slur og forlater Hylehuset, men før Slur dør helt klarer han å gi Harry en flakong med minner.

Etter å ha sett alle Slurs minner i tanketanken på Humlesnurrs kontor skjønte Harry hva han mått gjøre og gikk for å overgi seg til Voldemort. Voldemort drepte ham, eller trodde han drepte ham, det eneste han gjorde var å ødelegge malacruxen inni Harry som han selv hadde plassert der uten å vite det den natta han prøvde å drepe Harry som spedbarn. På slutten av slaget klarte Harry endelig å beseire Voldemort en gang for alle etter at Nilus Langballe klarte å drepe slangen Nagini og magiverdenen var endelig blitt trygg.

Døde under slagetRediger

I Slaget om Galtvort døde blant annet Nymfadora Dult, Remus Lupus, Frodrik Fromm, Fred Wiltersen, Bellatrix DeMons, Vincent Krabbe og Voldemort (Tom Dredolo Venster).

Tilfeldig wiki