Fandom

Harry Potter

Snarveien ved den enøyde heksa

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentar1 Share

Gunhilda's Statue.jpg
Snarveien ved den enøyde heksa
Informasjon om stedet
Beliggenhet

Fjerde etasje, Forsvar mot svartekunster-tårnet, Galtvort borgen, Skottland, Storbritannia

Eier

Den enøyde heksa

Beboere

Den enøyde heksa

Tilknytning

Hemmelig snarvei

Opptredener
Den enøyde heksa snarvei.png

Den enøyde heksa snarvei

Snarveien ved den enøyde heksa er en hemmelig tunnel som leder fra Galtvort til kjelleren av Honningslurp i Galtvang. Harry Potter oppdaget den først da han fikk Ukruttkartet av Fred og Frank.

Inngangen til passasjen er gjemt i en statue av Gunhilda fra Gorsemoor. For å få adgang til passasjen, må man si et passord; Fordektium. Når passordet blir gitt, åpnes humpen på heksens statue for å vise et kort lysbilde av en tunnel som leder under skolen og tar omtrent en time til fots for å komme til Galtvang.

Fred og Frank Wiltersen hadde brukt passasjen for å snike forsyninger fra Galtvang ved mange anledninger. Når de leverte kartet til Harry, brukte Harry det til å snike seg inn Galtvang to ganger, inntil han ble sett av Draco Malfang når usynlighetskappen hans skled av. Men han unngikk heldigvis utvisning. Det er ukjent om han noen gang brukte passasjen igjen etter det.

Etter at Severus Slur hadde tatt over som rektor ved Galtvort i 1997, ble denne og de seks andre inngangene til Galtvort sperret. Den eneste muligheten til å komme seg inn var å bruke snarveien bak portrettet av Ariana Humlesnurr.

Bak kulisseneRediger

  • I de håndholdte versjonene av Lego Harry Potter: År 1-4, er denne passasjen mye mer forseggjort enn den enkle rette passasjen i bøkene. I Lego-spillet blir den satt opp mer som en labyrint, og inneholder mange falske vegger som fører til andre områder.

OpptredenerRediger

Tilfeldig wiki