Fandom

Harry Potter

Stina

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer2 Share

Myrtle1.png
Stina
Biografi
Kjønn

Jente

Hårfarge

Mørk brun

Født

ca. 1930

Død

13. juni 1943 (12 - 13 år gammel) på en jentedo på Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom

Familie
Blod Status

Gompefødt

Alias

Stønne Stina

Lojalitet
Bak kulissene
Første opptreden

Harry Potter og Mysteriekammeret

Siste opptreden

Harry Potter og Halvblodsprinsen

Årsak

Så i basiliskens øyner

Skuespiller

Shirley Henderson

Hermine Grang: "Vi ville bare spørre deg om du hadde sett noe rart i det siste. For det var nemlig en katt som ble overfalt rett utenfor døra di på allehelgensaften."
Harry Potter: "Så du noen i nærheten her den kvelden?"
Stina: "Jeg så ikke etter. Gnav gjorde meg så utav meg at jeg prøvde å begå selvmord, tenk, da jeg kom opp hit. Men så husket jeg jo på at jeg er – at jeg er –"
Ronny Wiltersen: "Død alt?"
Hermine Grang, Harry Potter og Ronny Wiltersen spør Stina om angrepet på Fru Hansen

"Stønne" Stina (født ca 1930 og død 13. juni 1943) er et spøkelse som spøker på jentedoen i andre etasje ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. Stina var student i Ravnklo1930-tallet og -1940-tallet, en periode hvor hun ble plaget svært mye. Hun ble drept av Basilisken til Salazar Smygard i 1943, under ordre fra Tom Venster (Senere kjent som Voldemort).

Skoleelev og dødenRediger

Stina startet på Galtvort1930-tallet og ble sortert til Ravnklo, beklageligvis fikk hun ingen venner og ble ofte mobbet av medstudentene sine.

I 1943 ble hun drept av en basilisk etter at Tom Venster hadde åpnet Mysteriekammeret. Stina gjemte seg for Olivia Horn som hadde ertet henne for brillene hennes, og etterhvert hørte hun en gutt snakket på et fremmed språk da Stina åpnet døren for å få gutten til å gå døde hun. Siden har hun fortalt at det siste hun så var et par lysende gule øyne. Det var dette mordet som gjorde det mulig for Tom å lage sin første malacrux, nemlig: Dagboken.

1992-1993Rediger

Da Harry Potter, Hermine Grang og Ronny Wiltersen skulle lage Polyksir i 1992 benyttet de seg av doen hvor Stina spøker. Året etter hjalp hun Harry og Ronny med å finne ut hvem som var monsteret i Mysteriekammeret. Da Harry spurte om hvordan hun døde ble hun svært smigret, noe som kan tyde på at ingen hadde stilt henne spørsmålet før. Før Harry, Ronny og Gyldeprinz Gulmedal gikk ned i Mysteriekammeret sa Stina til Harry at dersom han døde der nede, ville hun gjerne dele toalett med ham.

1995Rediger

Da Harry Potter skulle finne ut av den andre prøven i 1995 hjalp Stina ham, ved å si til ham at han burde prøve å legge gullegget under vann. Senere hjalp hun ham litt med å finne riktig retning i innsjøen, slik at han kunne "redde" Ronny Wiltersen.

1997Rediger

Da Draco Malfang i 1997 kom til jentetoalettet for å snakke med Stina om hva han hadde tenkt til å gjøre mot Albus Humlesnurr trøstet hun ham. Tiltross for dette kom Harry og Draco siden i en voldsom duell, da Stina så dette gråt hun, men Harry visste at hun egentlig likte det hun så. Da Severus Slur kom, jaget han henne ut fra toalettet.

Det er uvisst om hun returnerte i 1998 for å delta i Slaget om Galtvort eller om hun i det hele tatt returnerte. Om hun returnerte fortsatte hun sannsynligvis å spøke på jentedoen.

TriviaRediger

  • J.K. Rowling fikk inspirasjon til Stønne-Stina etter å ha selv observert gråtende jenter på offentlige toalett, spesielt på fester og diskotek i hennes ungdom. Akkurat det ser ikke ut å skje med gutter, så hun elsket å plassere Harry og Ronny i en slik ukomfortabel situasjon.[1]

OpptredenerRediger

Referanser og fotnoterRediger

  1. https://www.pottermore.com/writing-by-jk-rowling/hogwarts-ghosts

Tilfeldig wiki