Fandom

Harry Potter

Sverdet til Gudrik Griffing

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer2 Share

Gudrik Griffings sverd.jpg
Sverdet til Gudrik Griffing
Informasjon om objektet
Eier
Laget

Grunnleggernes tid

Bruk
Opptredener

Gudrik Griffings sverd, var et gnomesmidd sverd, og tilhørte engang den kjente trollmannen Gudrik Griffing som sammen med tre andre var med på å grunnlegge Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. Sverdet var svært flott utført med sølvblad og et håndtak med røde rubiner oppover. Gudrik Griffings navn var inngravert på sverdet.

Verken Gudrik Griffings sverd eller Valghatten ble omdannet til Malacruxer, noe som betyr at Griffings arvemateriale ikke ble berørt overhodet av malacruxlagingen. Griffingssverd ble imidlertid et nyttig redskap til å ødelegge malacruxer med, noe som ble mulig etter at sverdet fikk gift fra en basilisk på seg.

HistorieRediger

Sverdet til Gudrik Griffing ble smidd av en gnom ved navn Ragnuk den første. En misforståelse mellom gnomene og trollmenn gjorde at gnomene trodde at sverdet var blitt stjålet, mens trollmennene hevdet at de hadde kjøpt sverdet av gnomene. Gnomene var fast bestemt på at Griffing hadde stjålet sverdet fra gnomene, og at alt som var blitt laget av en gnom, tilhørte den gnomen som hadde laget sverdet, de mente dessuten at dersom personen som hadde kjøpt sverdet var død, skulle sverdet bli returnert til gnomene.

Sverdet er veldig spesielt ettersom det kommer til syne dersom en virkelig Griffing har behov for det. Ved flere anledninger har sverdet kommet til syne i Valghatten.

1993Rediger

"Bare en ekte Griffing kunne ha trukket det sverdet opp av hatten, Harry."
Albus Humlesnurr til Harry Potter[src]

Da Harry Potter var i Mysteriekammeret i 1993 og var i ferd med å bli drept av basiliskgift, kom føniksen Vulcan til Harry med den gamle Valghatten, ut av valghatten trakk han Gudrik Griffings sverd. Harry brukte sverdet til å drepe basilisken i Mysteriekammeret. Fordi Harry hadde brukt sverdet til å drepe basilisken med, ble det dekket med basiliskgift, noe som gjorde at det senere kunne brukes til å ødelegge malacruxer med. Etter at Harry kom opp fra Mysteriekammeret, ble sverdet oppbevart på rektors kontor.

1996Rediger

Det gikk tre år, før den andre malacruxen til Voldemort ble funnet, denne malacruxen som var Mørchs ring fant Albus Humlesnurr i Mørch rønna. Humlesnurr brukte sverdet på ringen og ødela den.

1997 - 1998Rediger

Før Humlesnurr døde, skrev han et testamente, der han ønsket at Harry skulle arve Gudrik Griffings sverd. Da daværende Magiminister Rufus Grimst fikk se at Humlesnurr ville testamentere bort sverdet, sa han at det var ikke opp til Humlesnurr å testamentere bort sverdet, ettersom det tilhørte Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. Ettersom Humlesnurr var sikker på at Magidepartementet ønsket å konfiskere sverdet, plasserte han en identisk kopi i rektors kontor på Galtvort. Det ekte sverdet, ble oppbevart i et hulrom bak portrettet hans. Humlesnurr hadde rett i sine mistanker om at Grimst ville hente sverdet for å undersøke det, Grimst kom til Galtvort og tok med seg sverdet som var utstilt fullt synlig på rektors kontor.

På høsten i 1997 forsøkte Gulla Wiltersen, Nilus Langballe og Lulla Lunekjær å stjele sverdet for å gi det til Harry, men de ble oppdaget av daværende rektor Severus Slur som sendte trioen til arrest i Den forbudte skogen sammen med Rubeus Gygrid. Slur gav det uekte sverdet til Bellatrix DeMons, og fordi hun trodde det var ekte, oppbevarte hun det i familiens hvelv i Flirgott. Tidlig i 1998 fant Humlesnurr ut at Harry og Hermine Grang campet i Deanskogen, Humlesnurrs portrett gav instrukser til Slur om at han skulle få gitt det til Harry uten at Harry skjønte at det var Slur som hadde gitt ham det. Slur gjemte sverdet i et frossent tjern, og lot en skytsverge lede Harry mot sverdet. Da Harry prøvde å få tak i sverdet, holdt Medaljongen til Salazar Smygard som var rundt halsen hans på å kvele ham. Heldigvis fikk Ronny Wiltersen reddet Harry, fikk tatt sverdet fra tjernet og ødelagt medaljongen.

Senere ble trioen oppdaget av hukere som tok dem med til Malfangenes herrskapshus. Ronny og Harry ble i likhet med Klotak og Tommy Ding plassert i husets kjeller, mens Hermine Grang ble holdt i husets hovedetasje ettersom Bellatrix DeMons hadde funnet det ekte sverdet til Griffing, og mistenkte at Hermine hadde stjålet det fra hvelvet i Flirgott. Bellatrix ønsket å få snakke med Klotak for å få ham til å identifisere sverdet, på Harrys ordre, ljugde Klotak og sa at sverdet var falskt.

Etter at Harry, Ronny, Hermine, Tommy, Klotak, Ollivander og Lulla Lunekjær hadde kommet seg i sikkerhet takket være Husnissen Noldus spurte Harry Klotak om han var villig til å hjelpe trioen med å bryte seg inn i Flirgott hvelvet til Familien DeMons ettersom han hadde mistanke om at en malacrux ble oppbevart der. Klotak var villig til å hjelpe trioen dersom han fikk sverdet til Griffing i belønning, de tre var veldig tvilsomme til Klotaks ønske, men akspeterte det etterhvert. Da de ansatte i Flirgott omdaget innbruddet, fant Klotak det ekte sverdet og rømte med det. Etter at nyheten om at trioen hadde brutt seg inn i Flirgott nådde Voldemort, dro han til banken og brukte mordforbannelsen på de ansatte i banken, også Klotak ble utsatt for forbannelsen. Etter at Klotak var død, forsvant sverdet fra hånda hans.

Da Nilus Langballe skulle drepe Nagini, den gjenstående malacruxen trakk han Griffings sverd ut fra Valghatten, drapet på Nagini førte til at Voldemort ble dødelig igjen. Etter Slaget om Galtvort, lå sverdet ved siden av Nilus.

Av de opprinnelige arvestykkene fra de fire grunnleggerne av Galtvort, er det bare Gudrik Griffings sverd og Valghatt som fortsatt eksisterer. Salazar Smygards basilisk ble drept i 1993, mens Medaljongen til Salazar Smygard, Rasla Ravnklos diadem og Helga Håsblås krus ble ødelagt i 1998.

Se ogsåRediger

Tilfeldig wiki