Fandom

Harry Potter

Sykestua

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentarer0 Share

Infirmerie.jpg
Sykestua
Informasjon om stedet
Beliggenhet

Første etasje, Sykestue tårnet, Galtvort borgen, Skottland, Storbritannia

Opptredener

Galtvorts sykestue ligger fjerdeetasje i Galtvort borgen, og blir drevet av Pussi Pomfrit. Prefektbadet ligger i femteetasje, like over sykestua.

Hvis studentene eller professorene pådrar seg skade, havner de på sykestua.

Pussi Pomfritt på sykestua med pasient.jpg

Madam Pomfritt på sykestua med pasient Hermine.

InnholdRediger

På Galtvorts sykestue får hver pasient kun lov å ha besøk av seks pasienter om gangen. Det meste av magiske og verdslige skader kan bli helbredet på sykestua, alt fra brukne bein til å vokse til nye bein. Kun i de mest alvorlige tilfellene blir pasientene sendt til St. Mungos hospital for magiske sykdommer og skader, som da Katti Bull i 1996 berørte et forhekset opal kjede i 1996 og ble skadet av det.

PrefektbadetRediger

Prefektbadet ligger som en skjult inngang, i dør nummer fem fra sykestua, til venstre av statue Sasja den svimete. Døren åpnes med riktig passord. Inni badet finner du badeskum, bobler og lotion i forskjellige farger. På den ene siden av rommet er det bås med toaletter. På motsatt side ligger badet, litt på størrelse med et lite basseng. Badet er omringet av gullfargete kraner, og bobler med badeskum oppi.

Sykestua (Pottermore).jpg

Sykestua (Pottermore)

Folk som har blitt behandlet på sykestuaRediger

TriviaRediger

Sykestua.jpg

Utsiden av sykestua.

  • Sykehustårnet vises sammen med klokketårnet, for første gang i filmen Fangen fra Azkaban. Imidlertid skal sykestua i de to forrige filmene vært en annen plass i borgen.
  • Før tårnet ble gjenkjent som sykestua, var det sett på som et ukjent tårn.
  • I GBC-spillversjonen av De vises stein ligger sykestua i enden av fjerde etasje. Der er det også et potterom. I døren plassert bak skrivebordet i sykestua, er Pomfrits kontor. I spillet kan Harry gå til sykestua for å bli helbredet og få energibarometeret fylt opp. Dette må han for eksempel gjøre ofte, når han har fått en forbannelse på seg av Gnav i det han skulle gå til Forsvar mot svartekunster timen. Av den daværende læreren, Professor Krengle fikk han i oppgave å finne motforbannelseboken.[1]

Referanser og fotnoterRediger

  1. Harry Potter og De vises stein (video spill)

Tilfeldig wiki