Fandom

Harry Potter

Tommy Ding

1 751sider på
denne wikien
Add New Page
Kommentar1 Share

Dean pyjamas.jpg
Tommy Ding
Biografi
Kjønn

Gutt

Hårfarge

Brune

Født

1980

Familie
Blod Status

Halvblods

Titler

Jager

Hambuse

En avkuttet hånd som går av seg selv

Lojalitet
I filmene
Første opptreden

Harry Potter og De vises stein

Siste opptreden

Harry Potter og Dødstalismanene

Tommy Ding var en halvblods trollmann. Tommy var elev ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom i perioden 1991 - 1997, med andre ord i samme periode som Harry Potter). Da Harry i 1994 startet forsvarsgruppen: Humlesnurrlegionen, var Tommy i blant dem som ble med. I 1996 han sammen med Gulla, noe som gjorde at Harry ble veldig sint på han. I 1997 var han blant dem som måtte rømme pga. Registreringskontoret for gompefødte hadde ham i registeret sitt. Han ble senere kidnappet, og tatt med til Malfangenes herrskapshus . Etter å ha blitt reddet av husnissen Noldus, vendte han en stund senere tilbake til Galtvort hvor han deltok i Slaget om Galtvort.

BiografiRediger

Tidligere livRediger

Lite er nevnt om Tommys tid før Galtvort, men vi vet i hvertfall at han ble født i 1980 og at hans mor var gomp, mens hans far var Trollmann. Tommy fikk ikke vite at hans far var trollmann, dermed vokste han opp som enhver gompefødt. Fru Ding giftet seg med Herr Ding, sistnevnte behandlet sin stesønn som en virkelig sønn.

GaltvortRediger

Første klasseRediger

I 1991 fikk Tommy brev om at han var ønsket som elev ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom,Fru Ding kom frem til at det muligens var Tommys far som var trollmann. Vel fremme på Galtvort ble han under valgsermonien valgt til Griffing. Som griffing delte han sovesal med: Harry Potter, Ronny Wiltersen, Nilus Langballe og Jokum Finnimann. Tidlig i skoleåret hadde han en krangel med Ronny om fotball, fordi sistnevnte ikke skjønte vitsen med et spill med bare en ball, og hvor spillet foregikk på bakken. Siden Tommy var flink til å tegne, laget han et banner hvor det stod: "Velg Potter til President" og tok den med seg på den første rumpeldunkkampen det året. Da Flint blokkerte Harry ropte Tommy: "Ut med`n, dommer! Rødt kort!"

Andre klasseRediger

Cast-dean.jpg

Tommy Ding i Urtologitimen

Professor Kiste: "Jeg gjentar, hvis en mann som Humlesnurr - "

Tommy Ding: "Ja, men kanskje en må være i familie med Smygard, og da kan jo ikke Humlesnurr..."

Professor Kiste: "Det klarer seg. Det er en myte! Det eksisterer ikke! Det er ikke bevis for at Smygard noensinne har bygd så mye som et hemmelig bøttekott! Jeg angrer på at jeg fortalte dere denne idiotiske historien! Fra nå av holder vi oss til historien, til solide, troverdige, bevislige fakta!"

Professor Kiste forteller elevene myten om Mysteriekammeret HP2

Tommy var i blant dem som syntes det var tøft at Harry og Ronny fløy til Galtvort i den flyvende ford angliaen. Da Ronny prøvde å få tak i Draco Malfang etter at Draco hadde sagt at han veddet fem galleoner på at den nestemann dør, og at det var synd at det ikke var Hermine hjalp Tommy Harry med å holde igjen ham. Tommy var svært skeptisk da Gyldeprinz Gulmedal fortalte klassen om at den som stod bak angrepene var fakket.

Tredje klasseRediger

Like før Tommy startet i sitt tredje år på Galtvort var han i sammen med Jokum Finnimann i Diagonallmenningen hvor de blant annet kikket på en Lynkile og traff Harry. Senere da Rakel Rummelfiold undersøkte hva som var i Harrys tekopp, samlet Tommy og de andre elevene seg rundt Harry. Da Malfang ble angrepet av hippogriffen Bukknebb sa Tommy at det var Malfangs egen feil. Da Remus Lupus viste elevene tyggisvekkus ble Tommy svært imponert over ham. Senere fikk vi vite at hans verste skrekk var en avhogd hånd. Før den første utflukten til Galtvang tilbød han å forfalske underskriften til Wiktor Dumling slik at Harry kunne bli med til Galtvang, beklageligvis hadde Harry allerede sagt til Minerva McSnurp at han ikke hadde underskrift.

Fjerde klasseRediger

I likhet med sin bestevenn: Jokum så også Tommy på Verdensmesterkapet i rumpeldunk sommeren før sitt fjerde år på Galtvort. Den første kvelden i sitt fjerde år på Galtvort får vi vite at Tommy har blitt fan av Viktor Krumm og at han hengte opp en plakat ved sengen sin på sovesalen. I sin første time i Stell av magiske vesener det året ble Tommy brent av en Sprengstjertskruttogfikket svimerke på hånden sin. Det neste vi får vite er at etter at Tommy prøvde å transfigurere et pinnsvin til en nålepute snurpet den seg sammen når en nål kom for nærme. I den perioden da Ronny var uvenn med Harry oppholdt han seg sammen med Tommy og Jokum. Tommy ble ganske dyster da han fikk vite at Harry og Ronny skulle gå på ballet med Parvati og Padma Patil.

Femte klasseRediger

Venke Dolorosa Uffert: Jeg gjentar, venter du å bli angrepet i mine timer?

Tommy Ding: Nei, men...

Venke Dolorosa Uffert: Jeg vil nødig kritisere måten denne skolen har vært drevet på, men dere har vært utsatt for noen svært uansvarlige trollmenn i disse timene, meget uansvarlig, vil jeg si - for ikke å si visse ytterst farlige halvkaster.

Tommy Ding: Hvis det er professor Lupus De mener, så var han den beste vi noen gang - "

Tommy Ding og Venke Dolorosa Uffert diskuterer, HP5

Den første kvelden i sitt femte år på Galtvort treffer vi Tommy første gang når han i sammen med kameraten Jokum Finnimann henger opp plakater på sovesalen. Akkurat da Harry kom inn på sovesalen snakket de lavmælt sammen, men da de fikk øye på at det var ham bråstanset de. Den første timen i Clairvoyanse det året jobbet Tommy i sammen med Nilus Langballe. Tommy var dessuten i blant dem som misslikte at Venke Dolorosa Uffert ikke ville lære dem å utføre magi. Da Uffert inspiserte timen i Stell av magiske vesener (med Professor Gnurreplank som lærer) stilte hun Tommy endel spørsmål om undervisningen. Tommy var dessuten blant dem som ble med i Humlesnurrlegionen. Han ble svært imponert over Nødvendeligrommet den første gangen han så det.

Da Florens tok over som lærer i Clairvoyanse, spurte Tommy om det var Gygrid som hadde alt kentaurene fram slik som med dystralene. Men et blikk fra Florens var nok til å skjønne at Tommy ikke burde ha nevnt det. Svaret han fikk fra Florens var temmelig skarpt: "Kentaurer er ikke menneskers tjenere eller leketøy."

I sammen med Jokum planla Tommy å arrangere et helnattskalas på oppholdrommet for å markere slutten på Heksamen. De ville få Harry til å gi et par galleoner slik at de kunne kjøpe litt ildwhisky. Men saken var den at Harry var på vei til Ufferts kontor og overhørte dem helt. På slutten av sitt femte år ble Tommy kjæreste med Gulla Wiltersen.

Sjette klasseRediger

Tommy ble valgt som reservejager da Katti Bull havnet på St.Mungos etter at hun hadde tatt på et forbannet kjede. Forholdet til Gulla Wiltersen skulle ikke vare så veldig lenge, etter at Tommy hadde ledd av Harry da han fikk en klabb etter seg begynte forholdet mellom dem å skrante. Det ble ikke noe bedre av at Harry som hadde på seg usynlighetskappe kom inntil Tommy slik at han dultet inni Gulla noe som irriterte henne. Etter denne hendelsen slo de to opp.

Humlesnurr-legionen
Grunnleggere
Harry Potter · Hermine Grang · Ronny Wiltersen
Ledere
Harry Potter · Nilus Langballe · Lulla Lunekjær ·
Griffinger
Lavendel Bruun · Katti Bull · Tommy Ding · Jokum Finnimann · Dilton Fromm · Frodrik Fromm · Angelina Johnson · Parvati Patil · Alliken Spunt · Laffen Styx · Nigel Wespurt · Frank Wiltersen · Fred Wiltersen
Håsblåsinger
Hanna Abom · Susanne Beining · Julius Finkenfjær · Ernst Maltmann · Sakarias Smutt · Uidentifisert Håsblåsjente
Ravnkloinger
Tom Blom · Cho Chang · Mikkel Kroken · Marietta Eggelkam (forrådte HL) · Antonius Goldstein · Padma Patil
Medlemmer med ukjent hus
Luca Caruso · Alice Tolipan

Tilfeldig wiki