Wikia

Harry Potter

Wiktor Dumling

Kommentarer2
1 683sider på
denne wikien
Vernon-dh1
Wiktor Dumling
Biografi
Blodstatus

Gomp

Sivilstatus

Gift

Titler

Direktør

Fysisk beskrivelse
Art

Menneske

Kjønn

Mann

Hårfarge
  • Sort (tidligere)
  • Grått
Øyenfarge

Blå

Hudfarge

Hvit

Familie informasjon
Familie
Tilknytning
Arbeid

Direktør av Knerk

Lojalitet
.

Wiktor Dumling er en gomp, han har en søster som heter: Maggen. Han er gift med Petunia Dumling og faren til Dudleif Dumling. Han og resten av familien er et eksempel på anti trollmenn. Problemet er at de har en trollmann i familien - Harry Potter. Da Harry fikk et brev om at han var blitt tatt inn som elev ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom, ble Wiktor svært sint ettersom han ikke ville ha noe med magi å gjøre. Wiktor jobber i boremaskinfirmaet Knerk. I 1997 ble Wiktor, Petunia og Dudleif flyttet i sikkerhet for Voldemort og hans dødsetere. Etter Den andre trollmannskrigen fikk Wiktor flere barnebarn igjennom Dudleif og hans kone. Det kan hende at Wiktor hadde bedre kontakt med Harry og at de fortsatte å holde kontakten.

BiografiRediger

Tidligere livRediger

Det er lite man vet om Wiktors tidligere liv, men man vet ihvertfall at han ble født i en gompefamilie, og at han gikk på Nauthus da han gikk ungdomsskolen. Noe senere giftet han seg med Petunia Eving, og bosatte seg i Hekkveien 4 i Søndre syting.

FamilielivRediger

Akkurat som han selv, var ikke Petunia heller overbegeistret for trollmenn, og den slags uvanligheter. Han visste at Petunias søster var en heks, men det holdt han for seg selv. 23. juni i 1980 fikk paret sitt eneste barn, sønnen Dudleif.

Å gi et hjem til Harry PotterRediger

Det var etter fyrst Voldemorts første fall og mordet på Potterne at Wiktor først så tegn etter trollmenn. Albus Humlesnurr brakte Wiktors nevø Harry til Søndre Syting. Selv om de var motvillig, tillot Wiktor og Petunia ham inn i deres hjem.

Wiktor avskydde Harry fra første sekund, og dermed tildelte ham Harry et knøtt lite bøttekott under trappa, dette tiltross for at sønnen Dudleif hadde et ekstra rom. Wiktor forsøkte også alt han kunne å få nevøen sin til å ikke ha kontakt med trollmannsverdenen. Før 1991 fortalte Wiktor Harry at foreldrene til Harry hadde dødd i en bilulykke, og da Harry fortalte onkelen om at han hadde drømt om en flyvende motorsykkel, ble Wiktor irritert og sa at det ikke finnes noe som het magi.

Harrys brev fra GaltvortRediger

Like før Harry ble elleve år, kom det brev fra trollmannskolen Galtvort om at Harry var tatt inn som elev der. Imidlertid fant Dudleif ut at Harry hadde fått post, noe som førte til at Wiktor konfiskerte brevet hans. Etter at det første brevet hadde kommet, kom det stadig flere - med ugler, igjennom brevsprekken og en dag kom det en hel haug igjennom pipa. Dette førte til at Wiktor ikke holdt ut mer, og tok med seg familien først til et hotell hvor Harry fikk en mengde dagen etter, og tilslutt ut i en hytte på en liten øy på sjøen. Men selv det siste forsøket misslyktes, ettersom de ble funnet av Rubeus Gygrid som personlig gav Harry et brev, og til Wiktors store misnøye - tok Harry med seg til Galtvort.

Etter at Harry startet på Galtvort, så Wiktor ham bare i feriene, selv da behandlet Wiktor ham dårlig, men gav allikevel Harry Dudleifs ekstra rom.

EtymologiRediger

Viktor er et mannsnavn med opprinnelse i det latinske ordet victor, «seierherre».

Tilfeldig wiki